HTML

Fontos idő

Tájoló

Felkérés táncra

Utolsó kommentek

Friss topikok

Tartalom

Licenc

Creative Commons Licenc

Lászlóbontás

2009.03.05. 20:30 Gasper

Tiziano Rulez!

Hát akkor csapjunk rögtön a dolgok közepébe, hiszen a minap egy jólismert Tiziano portré stencil graffitibe oltott parafrázisába szaladtam bele, méghozzá Szentendre városában.

Nyilván nem mondok azzal semmi újat, hogy Tiziano Vecellio az itáliai reneszánsz, azon belül is a velencei festészet egyik legjelentősebb alakja volt a XVI. század során. Születésének pontos idejét ugyan nem tudjuk, de időnként szokás ezt a dátumot 1485. környékére belőni, mely ha másra nem is, viszonyításra némileg alkalmas.
A kis Tizianot szülei már igen fiatalon Velencébe küldik, ahol szinte azon nyomban festészetet kezd tanulni, majd nemsokára olyan barátokra tesz szert, mint a szintén nagyszerű festő Giorgione, akivel 1510-ben bekövetkezett haláláig több közös munkát is jegyeznek.
Tizianót szokás az úgynevezett velencei triász közé is sorolni olyan illusztris társaságban, mint Paolo Veronese és Jacopo Tintoretto. Meg persze azt is érdemes megjegyezni róla, hogy Tiziano udvari festőként való leigazolásáért komoly uralkodók versenyeztek a festő egész életében.
Korai munkái közül meg kell említeni az Égi és földi szerelem című képét, na meg persze a Mária mennybemenetele oltárképet.
Tiziano persze nagyon termékeny festő volt, úgyhogy híven a fenti graffiti felületességéhez, a továbbiakban most én is felületes leszek és rövidre fogom. Egyet azonban fontosnak tartok megjegyezni, mégpedig azt, hogy idővel Tiziano megtalálta azt az egyéni stílust, mely sok más festő kortársától megkülönbözteti őt: a csak rá jellemző jellegzetes színhasználat, az egészen expresszív széles ecsetvonások, a nagyvonalú, foltokban való építkezés, amelynek következtében ha közel megyünk egy festményéhez, szinte csak absztrakcióval találkozunk. Amennyiben távolodunk a képeitől összeáll a látvány, mely szinte soha nem merül ki a természethű ábrázolásban, hanem sokkal inkább aktuális modellje emberi vonatkozásait ismerhetjük meg. De például a jellegzetes ecsethasználaton túl jellemző volt még Tizianóra, hogy ecseteit félre téve, egész egyszerűen a kezével, illetve ujjaival fejezte be a festményeit.
Két munkájával most pontot is teszek Tizianóval kapcsolatos mondataim végére, úgyhogy nézzük meg a budapesti Szépművészeti Múzeumban található portréját, melyen Mercantonio Trevisanit, egykori velencei dogét láthatjuk, gróf Pálffy János hagyatékából. Meg persze nézzük meg a fenti stencil graffitink alapjául szolgáló Titokzatos férfi képmását is, mely Firenzében, a Palazzo Pittiben található.
Végül mégegy fontos dolgot meg kell említenem, hiszen többek között Tiziano tanítványa volt a manierizmus időszakának talán legöntörvényűbb, legtitokzatosabb festője, a pályáját ortodox ikonfestőként kezdő Δομήνικος Θεοτοκόπουλος.
Tiziano Vecellio 1576-ban, kilencven éves kora környékén halt meg pestisben.

Noha a rulez szó jelentésének ecsetelését némileg fölöslegesnek találom itt a blogoszférán, ennek ellenére -ha már cikkelyezek eme fotók kapcsán- most idemásolok egy webes forást: „A rulez angol eredetű nemzetközi zsargon szó, a. m. „nagyszerű”, „király”. Valaminek a kiemelkedő tulajdonságát jelzi, nemritkán a konkurencia fölé emelkedést hangsúlyozzák vele (ahogy egy király uralkodik az alattvalói fölött). A kilencvenes években terjedt el az interneten. Az angol rulez (to rule - vezetni, kormányozni, uralkodni valami fölött, egyes szám harmadik személyű alak) szóból származik. A szóvégi z kiejtése spanyolos asszociációkat kelt az angol nyelvű szlengben” (Wikipédia)
Pár keresetlen szót azért az itt látható falrahányt jelenség technikájáról is ejtenék, amely műfaját tekintve tipikus stencil graffiti, annak is egy zsöngébb változata. De a minőségről majd alant, most egyelőre elégedjünk meg a technika rövid ismertetésével.
A stencil graffiti technikájának lényege, hogy minden esetben készíteni kell -például kartonból- egy sablont, amely során ügyelni kell ám arra, hogy majdani felfújásunknál mi lesz a pozitív, illetve a negatív folt, hiszen kezdő graffitiseknél előfordul, hogy akaratuk ellenére negatív matériát fújnak a szép tiszta falra. Az pedig elég vicces szokott lenni. Különben a stencil graffiti eredendően a street art műfajába tartozik, amely azért akkor üt igazán, ha van némi társadalomkritikai éle is.
A stencil műfajának egyik legelső jelentős figurája a francia Blek le Rat, polgári nevén Xavier Prou, aki úgy három évtizede kezdte ezirányú pályafutását a párizsi utcákon. Hozzá képest igazi giccshuszár az egyre inkább elkurvuló brit Banksy.

És akkor itt állunk Szentendre városában a mi kis Tiziano Rulez-ünk elött és gyanakodni kezdünk. Ugyanis valami nem stimmel ezzel a melóval. Hiányzik belőle egyfajta jó értelemben vett automatizmus, meg az a bizonyos fíling, ami egy igazán ütős street art munka esetén elengethetetlen momentum. Ebből a munkából hiányzik az a fajta őszinteség -vagy éppen cinizmus-, ami szintén szükséges velejárója ennek a műfajnak. Mindez számomra arra enged következtetni, hogy ez a felfújás egy laza kis kitérő volt valamelyik honi, konceptben utazó képzőművészünk számára. Ennél fogva ez a munka -a béna kék sportcsíkokkal egyetemben- nem más, mint egy hivatalosművész erőlködése egy olyan műfajban, melynek formanyelvéhez nagy valószínűséggel egyáltalán nem ért. Hiszen ez nem egy street art munka, hanem egy sokadik bőrt lenyúzó koncept munka.
Ezzel együtt persze ne legyünk rosszindulatúak, hiszen a szándékot is díjazni kell, mivel ezt a felfújást mégis lefotóztam, mégis megemlékeztem pár sor erejéig Tizianóról és nagy valószínűséggel hamarosan el is ugrom a Szépművészetibe Tizianót csekkolni.

 

 

20 komment

Címkék: rulez street art festészet szentendre reneszánsz stencil art koncept tiziano


A bejegyzés trackback címe:

http://tajkep.blog.hu/api/trackback/id/tr2982057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Benikuty 2009.03.05. 21:49:36

A munkának otthont adó objektum is gondolkodásra sarkall.
Majd harminc éve céltalanul rondálkodik, ott ahol van, vajon mi végre?
Gasper, elmentél előttünk, mi lesz a kocsmázással?:)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.03.05. 21:53:20

@Benikuty: bíztam benne, hogy tiéd lesz az első komment :)

Amúgy ne is mondd! Annyira behavazódtam mostanában, hogy nem hogy Szentendréig, de még Pestre sem nagyon jutok át a bejáratott romkocsmáimba. De sebaj, ami késik, nem múlik!

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.03.06. 01:17:25

Szerintem rulez, épp az egész elbaszott gyenge voltával együtt. Mondjuk azt nem értem miért épp Tiziano és miért éppen ott, de ezzel még elbaszottabb lett. Hacsak nem valami naggyonkemény kontrasztot akart, de az meg annyira valószerútlen. A kecskeszakálla ha jól látom épp egy szög ütötte lyuk. Persze lehet, hogy én azért szeretem az ilyen nem jól sikerült dolgokat, mert hasonlítanak rám; márhogy nem (khm) tökéletesek. Szóval emberi, hétköznapi ... analóg.
A Blek le Rat mondjuk azzal nagyon kemény, hogy szürreálisan jó ott és úgy ahol van.
Gasper, én biztatnálak, hogy fess te is street graffitit, aztán ha jól sikerült tedd ide fel, mint ismeretlen alkotást. Most ezzel lelövöm a poént, meg te egyébként sem vagy ilyan - sajnos - de nagyon nagy lenne! Nekem tetszene.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.03.06. 01:19:34

Nagyon nagy a rávezető! Δομήνικος Θεοτοκόπουλος-szal ! :o))
Ugye ze komoly? Mert viccnek durva lenne!

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.03.06. 01:25:58

Gasper! Attól, hogy a dózse kalmár volt, nem mercant-oino, hanem Marc-antonio-nak hívták. :o)
Én sem tudtam, csak most rákerestem.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.03.06. 07:36:25

@vero: egyébként tényleg rulez, így elcsűrve is, hiszen ha nem lenne az, akkor tényleg nem írtam volna róla. De írás közben gyanút fogtam és van egy konkrét elképzelésem, hogy melyik budapesti "hivatalosművész" csinálta ezt a stencilt. De ezt egyelőre nem szeretném felfedni, úgyse mond sokaknak a neve az égvilágon semmit. Talán annyit segítek, hogy az ürge a Képzőn, az Intermédia Tanszéken nyomja tanárként. Ezzel persze már sokat elmondtam :)

Különben vero! Pont ma reggel azzal a gondolattal ébredtem, hogy felcsapok street art künstlernek :)))))) De komolyan! Még azt is elhatároztam -ahogy te is írod-, hogy bemutatom a munkáimat itt a blogon, mint új és ismeretlen jelenséget. De erről a tervről ne szólj senkinek ;)

El Greco görög nevének görög betükkel való felvezetése természetesen szándékos poén volt, örülök hogy ilyen pengén vetted az adást!
Amúgy komoly, Greco egy krétai kolostorban ikonfestőként kezdte a pályáját, aztán miután Kréta ekkoriban a Velencei Köztársasághoz tartozott, könnyedén ment tovább Velencébe. Nekem El Greco az egyik kedvenc festőm ebből a korból.
A Szépművészetiben található Greco-gyüjtemény pedig a madridi Prado után a második legnagyobb anyag.

Na, a dózse nevére rákeresek én is :)))

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.03.06. 08:47:26

Na, ha Gift most olvassa a válaszodat, akkor jót nevet! (Márhogy rulez - igazam van. Puff neki.)
El Greco citálása itt kiváló lehetőség, hogy eltunyult agyunkat egy csöppet tornáztassuk. Milyen dolog már, hogy míg tíz éves vagy tudsz legalább három írást olvasni, 40hez közel meg lassan összetévesztjük az alefet a béttel :o)
Azért szeretlek olvasni, mert sámlit tartasz nekem az ablak alatt, hogy átlássak arra a világra, amit magam ágaskodva is alig látok.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2009.03.06. 10:32:31

Mekkora az a sámli, Vero...?
Már csak azért is érdekelne, mert ritkán hordok magamnál ilyesmit, és inkább a máséra kéreckedem féllábbal.

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος - hoz, hez, höz csak annyit, hogy ha hazamegyek, otthon a mester nyúlt fejű alakjait látom a tévében. Valami elromlott benne, a nejem észre sem veszi, én meg elcsodálkozom Szekeres Imre fején...Az már majdnem olyan mint a mester későbbi képei nem mondom hol...

És a végére egy kis gonoszkodás.
Ügyes húzás volt, nekem tetszett, tetszik. A lényeg, hogy felismertél valamit, az utolsó bekezdés erről szól, rögtön meg is volt a véleményed, és hozzákanyarítottad Tizianót és korát.

És pontosan ezért jó a poszt. Mert meg van benne az a kettősség ami a jó poszt lényege.
Szerintem...
Mármint a külvilág és a belvilág helyes aránya.
Azonkívül végre megtudhattam valami olyasmi értelmét, melyet csak sejtegettem, s éppen ezért zavart egy kicsit.
Rulez.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.03.06. 14:36:32

@inszeminator: örülök, hogy számodra is világos volt a szándékom.
Ezeket a fotókat vagy másfél hónapja csináltam, amikor a Barcsay-díjasok kiállításmegnyitójára mentünk Szentendrére. Már az elején levettem, hogy van valami hamis, valami, ami nem stimmel ezen a felfújáson, de igazán csak most fogalmazódott meg bennem, hogy mi is lehet a bökkenő.
Ezzel persze beelőztem egy majdnem kész írást, amihez újra Mormogi Papa szolgáltatott rendes gyúanyagot :) Úgyhogy Mormogi uram újabb küldeménye remélhetőleg jövő héten aktiválva lesz.

@vero: nem kell neked sámli, maximum időnként odahívlak egy-egy ablakhoz, hogy nézz körül te is :)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.03.06. 16:25:45

@Gasper:    Tegnap is csak "mutatóba" jártam itt, otthon meg rá se léptem a net farkincájára - amit bánhatok is.
Köszönöm az olvasmányélményt, meg azt a másikat is, hogy nem egyedül vagyok esprit d'escalier "lépcsőházi szellemes". Nekem is néha utólag esik le egy poén. No, azért van kivétel is:-)

Az ablaktárogatás meg szerencsére kölcsönös: így egészítgetjük ki egymást, mert senki sem püspöki tanácskozó testület "fejileg"…

(Nekem csak az előrehozott választás helyett előrehozott pártplakátok kapcsán támad néha graffitizhetnékem - de nem tekintem magamat künstlernek ezért :-)))

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.03.07. 09:05:09

@Mormogi Papa: hát igen, jónéhány ablakot te mutatsz meg nekem.

Kár hogy csak mailben küldted el a francia nyelvi fejtegetéseidet rulez ügyben ;)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.03.09. 20:28:00

@Gasper: Kérésed narancs :-)
Idézet Emilből:
Nem tudom, kedves Gasperem, hogy ennek van-e köze hozzá, de franciául ez a szó (más helyesírással: Roulez!) annyit tesz: guruljon (maga) illetve guruljanak (guruljatok). Ha a hexagon lakói hogylétünk iránt érdeklődnek, azt kérdik: Hogyan gurul? (Comment ça roule? - kiejtve Komma sza rúl? - amire a magyar így szokott válaszolni: Szarul, szarul… a francia is, csak az ott mást jelent :-)
(A "Komma" végén van egy nazális, alig hallható "n".)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.03.10. 12:43:18

Mint a sváboknál a saurekrat [ szarokrád].

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.03.10. 13:33:37

@Mormogi Papa: merci, monsieur Mormogi :)

@vero: vagy mint az angoloknál a bacon [bakonyi sertés] :))))

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.03.10. 21:24:35

@Gasper: Való igaz, még Monsieur...
A megszólítás (apró distinkció) ugyanis csak az élőknek jár - az elhunytaknak nem.
A kivétel - mért pont itt ne lenne - ha az elhúnyt egy regényben, filmben, stb. élő alakként szerepel - akkor a titulus kötelező.

Egykori idős professzorunk mesélte, hogy látott két 3 - 4 év körüli kisfiút a Luxemburg-kert homokozójában játszani nagyjából az ötvenes években. Az egyik megszólította a másikat:
- Monsieur, ha megengedné, kölcsönkérhetném a lapátját?

A levonható tanulságot nektek nem kellene elmagyaráznom, de betévedők kedvéért: ezt tette 150 évnyi polgári fejlődés...
ami sajnos éppen szétmállik pár évtizednyi globalizált embernyúzás miatt...

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.03.11. 09:17:40

@Mormogi Papa: ez a homokozós példa ritka jól szemlélteti a dolgokat.
Párszor jártam már Franciaországban és az mindig nagyon tetszett, hogy az idősebbektől a fiatalokig mindenki bonjour-t bonsoir-t, vagy éppen bon nuit-t köszön (bocs ha rosszul írtam ezeket) és nem helózik össze-vissza, mint nálunk a benzinkutastól a múzeum fiatalabb jegypénztárosáig mindenki. De elmondanék egy egészen tragikus példát is. Már a békéscsabai piacon is köszönt nekem korosodó kofa helóval!!!!
Szerencsére ez még arrafelé nem általános, de már ott is felütötte magát a jelenség.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.03.11. 09:19:01

...azaz a fejét ütötte föl a jelenség és nem magát :)

Pilgrim 2009.03.11. 15:48:09

Folyamatosan okosodom, most már én is "értőbb" szemekkel tekintek a jövőben ezekre a művekre. Érdekes volt olvasni ezt a fejtegetést.

Gasper, romkocsma rulez. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.03.11. 21:13:57

@Pilgrim: naná, hogy rulez :)

Ezekkel a gaffitikkel meg tényleg az a helyzet, hogy nem támogatom a jelenséget, viszont -ha tetszik, ha nem- bizonyos társadalmi jelenségek hű tükrei ezek a darabok, melyek között van rosszabb is és jobb is. Mármint a vizuális megfogalmazás tekintetében.