HTML

Fontos idő

Tájoló

Felkérés táncra

Utolsó kommentek

  • FUHfilm: Fehér György (1939-2002) operatőr-rendezőről készítek egy könyvet, ezért szeretném megtudni, hogy ... (2023.04.13. 21:56) Még két dolog
  • v_e_r_o: @tapló II.: megtisztelő 11 év után választ kapni, és most olvasom 4 hónapra rá. kerestem is már a ... (2021.04.29. 11:09) Sovcolor
  • tapló II.: Igen, amíg el nem felejtem. A legjobb színes film a japán Fuji volt. Fogalmam sincsen ezek a japcs... (2020.12.22. 09:41) Sovcolor
  • tapló II.: @vero: Inkább vízes színűnek látszott minden, a kék sem volt határozott. (2020.12.22. 09:39) Sovcolor
  • tapló II.: Anno hoztak Moszkvából az ismerőseim akik kint jártak két tekercs Szovkolor diafilmet. Tudták, hog... (2020.12.22. 09:37) Sovcolor
  • Utolsó 20

Friss topikok

Tartalom

Licenc

Creative Commons Licenc

Lászlóbontás

2009.10.26. 20:35 Gasper

Francia tőkehal, mentás bulgur salátával

Vasárnapi ebéd VI.



Hát feleim, így néz ki egy francia tőkehal [Gadus luscus L], melyről megbízható informátorom, Alfred Edmund Brehm a következőket írja: „Hasonlít a foltos tőkehalhoz. Sokan nem tekintik önálló fajnak, hanem a törpe tőkehallal vonják össze. Rokonaitól zömökebb testével, mélységbeli tartózkodásra valló nagy szemével, hosszú és keskeny úszóival üt el. Bajuszszála akkora, mint a szemátmérő. Színezete is eltérő. Elterjedési területe igen nagy. Magában foglalja Izland környékét, a Shetland-szigetek vizét, Skagent és a La Manche-csatornát. Előfordul az Atlanti-óceán határos részeiben és Írország partjain is, de megtalálni a spanyol partmelléken is. Legnagyobb mennyiségben az Angol-csatorna francia és angol oldalán halásszák.”
Mindazonáltal ezt az apró méretű, viszonylag egyszerű, de meglepően intenzív és kimondottan finom ízű halat a franciák tacaudnak, az angolok whiting poutnak, a németek steinbolcknak, a hollandok pedig steenbolknak hívják.

Történt a minap, hogy a törökbálinti hiper jégágyán kiböktem magamnak ezeket az ár-érték arányban is igen rokonszenvesnek ígérkező halakat, így vettem belőlük néhányat. Otthon szépen kifiléztem őket, a visszamaradt fejből, gerincből és uszonyokból hal alaplé fog majd készülni, míg a filézett halhúst átpasszoltam a feleségemnek, továbbgondolás céljából.



Feleségem pedig a következőket művelte. Egy tepsiben szépen elrendezte a korábban finomszemű tengeri sóval megszórt halakat. Került rájuk friss zsályalevél, egy karikázott és félbevágott citrom, néhány vékony szelet fokhagyma és pár karikára vágott újhagyma, természetesen a zöldjével együtt. A végén meglocsolta olivaolajjal, majd az egészet körülbelül húsz percre betette az előmelegített sütőbe, figyelve arra, hogy ne száradjanak ki a halak, különben lőhetjük az egészet.

Közben rástartoltam a bulgur salátára, mert ez az én feladatom volt. Azt előrebocsájtom, hogy a bulgurban elképesztő variációs lehetőségek szunnyadnak, viszont én most egy egyszerűbb történetet villantottam meg, vigyázva arra hogy a garnírung ízvilága ne konkuráljon túlzottan a hallal.
Aki nem ismerné a bulgurt, annak röviden vázolom hogy miről van szó. A bulgur a török és a Közel-keleti konyha nélkülözhetetlen alapanyaga. A búzaszemeket gőzölik, majd speciális malomban háromféle fokozatban megőrlik. Van durva, közepesen durva és finom változata, én most a durvával dolgoztam. Köretnek, salátának és raguféle ételekkel főzve egyaránt használják. Keleti üzletekben és újabban nagyobb élelmiszerboltokban is kapható. Utóbbi helyeken többnyire arany árban, úgyhogy a keleti boltokat érdemes preferálni.



Tehát kimértem két csészényi bulgurt, amit beleöntöttem egy tálba. Felforraltam kevés vizet, melyből annyit öntöttem a bulgurra, hogy éppen ellepje azt, majd lefedtem a tálat. Körülbelül tíz-húsz perc alatt ezt a vízmennyiséget teljes mértékben felszívja a bulgur, miközben kellő mértékben meg is puhul. Arra figyeljünk, hogy az elkészítés során körülbelül a kétszeresére, háromszorosára nő az eredeti térfogat.
Jöhetnek a hozzávalók: tengeri só, mentalevél (mivel a friss már kipurcant, így szárított libanoni mentát használtam), karikára vágott újhagyma, kockára vágott paradicsom, uborka és paprika. Az egészet összekeverjük, majd meglocsoljuk olivaolajjal és körülbelül egy fél citrom levével. Langyosan is nagyon finom, de ha behűtve állni hagyjuk, akkor szépen összeérnek az ízek.
Hangsúlyozom mégegyszer, hogy a bulgurnak számtalan variációs lehetősége létezik mind a fűszerezés, mind az egyéb összetevők tekintetében. Nekem most az volt a célom, hogy a kifejezetten intenzív ízű, zsályával készült francia tőkehalhoz egy semlegesebb ízvilágú garnírungot kapjunk. Úgy tűnik hogy a szándék összejött.

Végül az ebédet egy törökösen készült kardamomos kávéval zártuk rövidre, mellé pedig étcsokoládéba mártott datolyát ettünk.

27 komment

Címkék: gasztró tőkehal bulgur vasárnapi ebéd francia tőkehal


A bejegyzés trackback címe:

https://tajkep.blog.hu/api/trackback/id/tr641473590

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.10.26. 23:52:56

Ejnye, pedig vacsoráztam :-)
(Igaz, az ebédet kihagytam.)

Lészen itten gyomorkorgás!

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.10.27. 02:15:33

"megbízható informátorom" :O))

jól néz ki. a bulgur ugye búzatöret? édesnek, sósnak. érdekes, hogy mennyiben volna más, mint rizs, vagy a gersli.
egyikből ezt, a másikból azt.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.10.27. 04:00:01

@Gasper!

A hal, az valami más! Nagyon kisgyerek koromban nagyon sok halat ettem, apám halász volt egy időben, majd sokáig egyáltalán nem. Majd mikor egy halászhoz mentem vejül, akkor újra elkezdtem halat enni. Bizonyára van az evésnek is metafizikája (csak én, sajnos, ahhoz is nagyon ostoba vagyok) és ebben a metafizikában a halnak egészen sajátos helye és szerepe lehet. A hal ünnepé teszi az étkezést. Nálam biztosan.:-) Talán, mert (jól elkészítve) nagyon szelíd (diszkrét) az íze, mert könnyű és úgy kelt jóllakottságérzést, hogy nincs tőle telítettségérzéset. Meg még ki tudja mi minden miatt, de a hal, az valami más!:-)

És egy kis OFF (ami nem is annyira OFF): Gondolkodtam rajta, hogy szóba hozzam-e, végülis megteszem. Legfeljebb túllépsz rajta és elfelejted. Ez egy (ilyen) élelmiszerallergiás észrevétel lesz.:-)

A paradicsommal kapcsolatban jutott eszembe (mint gyakorló élelmiszerallergiásnak): a paradicsom egy nagyon érdekes termény. Azon kevés növények közé tartozik, amely viszonylag nagy mennyiségben tartalmaz különféle kénvegyületeket és természetes formában nátrium-glutamátot. Aki arra érzékeny, azt rendesen ki tudja ütni (komoly allergiás állapotot tud kialakítani, tüneteket tud okozni.) Olvastam régi (XIX. századi -XX. századeje) füveskönyveket és drogista szakmunkákat, amikben rendre meg is említik ezeket a tulajdonságait. Érdekes, hogy ez a tudás mára nincs a köztudatban.

Mostanában, mikor a paradicsom szót leírva látom, mindig ez jut az eszembe:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.10.27. 04:01:18

@Gasper!

A hal, az valami más! Nagyon kisgyerek koromban nagyon sok halat ettem, apám halász volt egy időben, majd sokáig egyáltalán nem. Majd mikor egy halászhoz mentem vejül, akkor újra elkezdtem halat enni. Bizonyára van az evésnek is metafizikája (csak én, sajnos, ahhoz is nagyon ostoba vagyok) és ebben a metafizikában a halnak egészen sajátos helye és szerepe lehet. A hal ünnepé teszi az étkezést. Nálam biztosan.:-) Talán, mert (jól elkészítve) nagyon szelíd (diszkrét) az íze, mert könnyű és úgy kelt jóllakottságérzést, hogy nincs tőle telítettségérzéset. Meg még ki tudja mi minden miatt, de a hal, az valami más!:-)

És egy kis OFF (ami nem is annyira OFF): Gondolkodtam rajta, hogy szóba hozzam-e, végülis megteszem. Legfeljebb túllépsz rajta és elfelejted. Ez egy (ilyen) élelmiszerallergiás észrevétel lesz.:-)

A paradicsommal kapcsolatban jutott eszembe (mint gyakorló élelmiszerallergiásnak): a paradicsom egy nagyon érdekes termény. Azon kevés növények közé tartozik, amely viszonylag nagy mennyiségben tartalmaz különféle kénvegyületeket és természetes formában nátrium-glutamátot. Aki arra érzékeny, azt rendesen ki tudja ütni (komoly allergiás állapotot tud kialakítani, tüneteket tud okozni.) Olvastam régi (XIX. századi -XX. századeje) füveskönyveket és drogista szakmunkákat, amikben rendre meg is említik ezeket a tulajdonságait. Érdekes, hogy ez a tudás mára nincs a köztudatban.

Mostanában, mikor a paradicsom szót leírva látom, mindig ez jut az eszembe:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.10.27. 04:04:06

üdvözöjük a blogmotrot!:-(

ü
bbjnick

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.10.27. 07:54:56

Jelentem, a blogmatróna megblogondult, mindent kéccermond...

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.27. 09:41:10

ez ám a córesz! aki allergiás a paradicsomra, annak irány a pokol! :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.27. 09:42:33

azért vittük az arab vonalat rendesen, maga a tabuléval, én a tazsinnal. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.10.27. 14:39:20

@Mormogi Papa: hát amíg tegnap írtam a posztot, gyorsan csináltam még egy adag bulgurt :))

@vero: igen, búzatöret. És nagyon egészséges és tápláló dolog. Rengeteg mindent lehet belőle csinálni, akár édességet is. Talán az állaga kicsit emlékeztet a gerslire.

@bbjnick: amit a hallal kapcsolatban írsz, azt nagyjából én is így látom. Kivételes dolog mind a testnek, mind a léleknek. Érdekes módon a magyarok már nem tudnak mit kezdeni a halakkal. Ez is valami jelzésértékű dolog lehet :(

A paradicsom egy különös dolog. Jó és rossz értelemben egyaránt. Amikor behozták Amerikából, sokáig tartották valamiféle diabolikus gyümölcsnek. Egyébként kamaszkoromig kifejezetten utáltam. Mostanra viszont nagyon megszerettem. Például az olaszok, vagy a törökök és az arabok, de úgy általában a Földközi tenger medencéjében élő népek csodákat képesek művelni a paradicsommal.

@Grift: arab vonal, naná! Egyre inkább ismerem fel magam számára a török és az arab konyha fontosságát. Most mi lesz!? :))))

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.27. 15:18:41

@Gasper:
praktikusan? tartsa kérem titokban! :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.27. 15:21:42

paradicsom. az elmúlt időben kétszer jutottam nagyobb mennyiségű szabadföldi, nem agyon permetezett, napon érett, itt-ott kirepedezett paradicsomhoz. meghámozva, felszeletelve, minden különösebb hókuszpókusz nélkül, csak jó pag-i házi olívaolajjal meglocsolva, napokig, kilószám.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.10.27. 15:35:20

hogy a halat betagozzam a rendszerbe, közlöm alapvetésemet:
minél alacsonyabb rendű egy élőlény, annál kímélőbb táplálék az embernek.
(ld. növény - puhatestű - ízeltlábú - madár - emlős)
@bbjnick: talán próbálja meg a sárga paradicsomokat. gondolom nem csak a savassága, hanem más összetevője is különbözik. hátha ...

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.10.27. 15:38:07

"minél alacsonyabb rendű egy élőlény"

ö...ö....ö....nem tudom mit mondjak, hogy megjelent a fajelmélet a gasztronómiában. most kezdek féli, de igazán.
LOL

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.10.27. 15:55:48

Ez a szabadföldi vonal tényleg nagyon jó, egész nyáron ettem. És van még egy nagyon finom fajta, a góliát. Vidéki nejlonparaszt házunk kertjében is megterem. Muskotály küvé a bloján nemrég értekezett róla:

foldszint.blog.hu/2009/10/10/goliat_2

Különben rengeteg fajtája létezik a paradicsomoknak, már csak színben is. Ízben meg aztán elképesztő eltérések vannak. Nem lehet hogy bbjnick ettől a vizes holland szartól allergizál?

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.10.27. 15:57:09

@Gasper: a "bloján" nem egy jiddis szó, "blogján" akart az lenni. :))

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.10.27. 16:39:21

@Grift: ö ... ö ... rögtön padlózom a röhögéstől. :D

mit tegyek? kényszeresen rendszerező vagyok.

@Gasper: igen, küvét néha olvasgatom. komoly paradicsomforrás. én tegnap tépkedtem ki az elsatnyult töveket és szedtem kb 3 kiló zöldparadicsomot, amiből vagy lekvár vagy savanyú lesz.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.10.27. 16:40:49

majd ha lesz blokkom, akkor írokerre egy posztot és ott lehet ízekre szedni és alázni :O))

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.10.27. 16:49:52

@vero: zöldparadicsomból savanyúság menő dolog. Pár éve én is csináltam.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.10.28. 03:32:31

@vero: & @Gasper: & @Grift:

Nem szeretném ezt a (paradicsom)kérdést túldimenzionálni:-) Mindössze eszembe jutott, hogy Gasper is említette, hogy a kislánya fehérjeérzékeny(?). Innét jött az élelmiszerallergia. És mivel tapasztalatból tudom, hogy milyen az, ha egy allergiásnál a kiváltó élelmiszert keresi az ember, hát szóba hoztam. Ha valamelyikőtöknek vagy valamelyik hozzátartozótoknak efféle problémái vannak és már mindent végigzongoráztatok, +1 lehetséges okozóként jusson eszetekbe a paradicsom is. Ez afféle jószolgálati észrevétel szeretett volna lenni:-)

ü
bbjnick

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2009.10.28. 08:24:50

Ez a bulgursaláta még lebutított állapotában is kiváló.
Legutóbbi párizsi barangolásom alatt találkoztam vele a Bastille téren egy kiülős napozós kávéház teraszán délidőben.
Valami "petite......" nemtudommicsoda volt a neve, sörrel járt és majd minden asztalon ott virított szinesen.
Ez volt a mönűű. Olcsó mönűűű.
Igaz csak rizzsel, amiben volt valami egyéb aprószemű valami, rengeteg kockára vágott kaliforniai paprikával, és valami számomra ismeretlen ízesítéssel, enyhén besárgítva.
Kénytelen leszek megcsinálni a receptetedet Gasper, bár most nálam csicsóka szezon kezd lenni, ami közelharcot jelent a két birkámmal, akik pofátlanul kiássák előlem a föld alól...
Lehet, hogy szarvasgombát kéne termesztenem, mert e a kutyámnak is állandóan sáros az orra. Elássa a kedvenc dolgait, és később baromi boldog ha megtalálja.
@bbjnick, nem akarlak bosszantani, de valami fölséges dolog, amikor kimegy az ember szomját oltani egy paradicsom bokorhoz, és befal néhány darabot, csak úgy...
Tavasszal amikor még kicsik a palánták csak végigsimítom a tenyeremmel és....
Ja, most ösz van, Pá.
Üdv.
Insz...

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.10.28. 13:11:16

@bbjnick: nálunk nemrég teljesen elmúlt ez a tejallergia. Pontosabban laktózérzékenyég, ami értelemszerűen nem vonatkozott a juh- és kecskesajtokra. Tudod, az ázsiai gének. :)
A jószolgálati észrevételt egyébként köszönettel vettem.

@inszeminator: ha már csicsóka, akkor a Bűvös szakácson van egy neked szóló friss írás:

buvosszakacs.blog.hu/2009/10/22/csicsoka_a_csodagumo

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.10.29. 06:16:20

@Gasper:

"nálunk nemrég teljesen elmúlt ez a tejallergia" --- írod.

Hála Istennek! Remek! :-)

Sógorasszony gyermekorvos, tőle tudom, hogy minden tisztességes embergyerek gyárilag "laktózérzékeny", ezért is nem szabad az első egy-két életévükben (hogy kinek meddig, ez egyénfüggő) tehéntejet kapnia (de hát minek is, mikor ott az excellent quality, a személyre optimalizált anyatej:-)). Aztán később megtanulja a szervezet tolerálni a tehéntejet is, meg sokminden mást is:-) Kivéve, akinél nem...

ü
bbjnick:-)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.10.29. 06:30:46

@inszeminator: & @Gasper:

A csicsóka nagyon játszik!:-) A birkák tudják, mi a jó!:-)

Mifelénk nem termesztették/termesztik. Még gyerekkoromban - emlékszem - egy kertész rokonunk kísérletezett vele, akkor kaptunk belőle mi is. Utána sokáig sehol nem találkoztam csicsókával. Majd nemrégiben egy ismerősünktől kaptunk (aki a hobbikertjében kezdte el termeszteni) és olyan finom volt, hogy el is határoztam, ha lesz rá módom, termesztek én is:-)

ü
bbjnick

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.10.29. 09:10:35

@bbjnick: "Aztán később megtanulja a szervezet tolerálni a tehéntejet is, meg sokminden mást is:-) Kivéve, akinél nem..."

Ajaj, ne is mondd! Az évek múlásával egyre nehezebben viselem a másnaposságot. Ennek megfelelően egyre szolidabban működöm. :)
süti beállítások módosítása