Úgy alakult mostanában az életem, hogy elég gyakran teszem meg az utat Budapest és Békéscsaba között. Meg ugyanazt visszafelé is. Ráadásul gyakrabban járok vonattal, mint autóval. Ilyenkor aztán bőven van időm olvasgatni, meg nézelődni kifelé az ablakon. Már ha kilátok rajta.
Akkut, még meg sem született generációkat érintő problémákról szeretnék most röviden néhány gondolatot megosztani egy két és fél órás vonatút tükrében.
Ugyanis amennyire tudok két óra alatt graffitiket gyüjteni a fővárosban, ugyan annyira tudok egy két és fél órás vonatozás alatt sufnikat röptében lekapni. Éppen ezért nem átfogó képet fogok most itt írni, csak érintem a problémát, azaz a magyar vidék jellegzetes átlagimázsát, legalábbis azt, amelyik összekapcsolódott a vasútvonalakkal. Ugyanis mehetnék én vonattal más irányba is, körülbelül hasonló kép fogad, esetleg több a domborzat. A fotók minőségéről még annyit, hogy az itt látható képeket egy automata géppel fotóztam, de úgy gondolom, hogy a fotók milyensége csak alátámasztja azt a hangulatot, melyben részem volt múlt hétfőn. Előre jelzem fővároson kívül élő felebarátaimnak, hogy nem népi-urbánus vitát igyekszem gerjeszteni, ugyanis Budapestről a lehető legrosszabb a véleményem. De hát ennek a vonatútnak csak a töredéke a fővárosi szakasz. Egyébként is az az igazság, hogy jó ideje sokkal jobb élményeim vannak a vidéki emberekkel, mint a fővárosi átlagprolival. Ez a véleményem akkor kezdett kialakulni, amikor három éve született a lányom és hát az az igazság, hogy nem kisgyerekes családoknak való a főváros. Sem mentálisan, sem egészségügyi szempontból. Volt olyan, hogy úgy kellett kitépni a fickót a Combino üléséből, mert nem adta volna ám át magától a helyet egy állapotos nőnek.
Amikor befut velem Pegazosz Békéscsabára, olyankor megnyugszom, ugyanis tudom hogy egészen más emberekkel lesz dolgom. Na de most már elég a vidék dicséretéből, nézzük az árnyoldalakat is, amely mondjuk nem emberi vonatkozásokat fog érinteni, hanem a MÁV vonalak mentén fellelhető sufnikultúrát.
De ne szaladjunk ennyire előre, pörgessük vissza az időt mondjuk egy hétfő hajnali időpontra. Az már önmagában horrorisztikus hogy 05:23 van és én ott dekkolok a Keletiben a jegypénztár előtt, ahol egy feltünően csinos bögyös MÁV alkalmazottnál megveszem a retúrjegyet. A jelenség rögtön bearanyozza a hajnalomat, hiszen nem ilyenhez van szokva az ember fia, ráadásul úgy látom hogy kölcsönös a szimpátia. Na de ennél több nem történik, indulok a peron felé a négyes vágányhoz, ahonnan 5:45-kor indul a Budapest-Arad nemzetközi gyors. Ja még annyi, hogy business classon utazom, nem mintha az olyan elegáns lenne, de plüss ülések vannak és abba mégsem rohad bele az ember, mint a másodosztályú műbőrbe. Félreértés ne essék, ez a vonat nem IC, meg EC, de nem ám. Ez a vagon olyan, hogy mindjárt visszaröpít vállvonogatóskacsingatóskádárjános nosztalgikus világába, csak még rárakódott a félresiklott rendszerváltás összes mocska.

Ahogy megyek ki a négyes vágányhoz éppen szembekapom a most beérkezett gyömrői személy teljes utazóközönségét. Az emberek tempósan sietnek kifelé a Baross térre. Folytogató, szar minőségű cigarettafüst felhője lepi be az egész emberi masszát. A hamuszürke szomorú arcok miközben munkába indulnak, még megbeszélik az előző napi gagyitévés élményeiket, majd a holnap hajnali viszontlátás tudatában elköszönnek egymástól. Közben magamban megállapítom, hogy a Latin-Amerika szindróma már vastagon a valóságot jelenti kies hazánkban. Ugyanis az itt látható emberek nem vendégmunkások, hanem magyar átlagpolgárok voltak. Na de korai még a szomorkodás, ugyanis mindig van lejjebb és lejjebb és lejjebb...

Odaérek a vonatomhoz, megkeresem az egyetlen elsőosztályú vagont, majd felszállok. Egyből megcsapja az orromat a jellegzetes MÁV-os fémszag, ami napokra bele tud épülni az ember ruházatába. Nemdohányzó kupét keresek mert igaz hogy dohányos vagyok de nem szeretek dohányfüstben utazni, meg korán sose bírok rágyújtani. Az öt nemdohányzó kupéból egyet találok amelyik használható, a többiben vagy nincs fűtés, vagy le vannak szakadva az ülések, vagy nem lehet becsukni az ajtót, vagy nem lehet letolni az ablakot. Tisztának mondjuk relatíve tiszta mindegyik. Az a röhej, hogy hasonló pénzért igénybe vettem már a Svéd Államvasutak szolgáltatásait is és megállapítom, hogy zongorázni lehet a különbséget. És akkor nagyon finom voltam, úgyhogy megint megállapítom: Latin-Amerika.
Hat perc még az indulásig, addig igyekszem aklimatizálódni a kupémban. Kint a peronon erős bazmegelés folyik a kaller meg valami krampácsoló között. Annyira alpáriban nyomják, hogy igyekszem nem megfejteni egymásnak szánt, számomra erősen kódolt üzeneteiket.
Talán meglepő, de percre pontosan elindul a vonat. Egyébként meg március második hetében vagyunk, úgyhogy már szép kéken dereng az égbolt. Ehhez jön még az elindulás pillanatának az élménye, mely élmény egy vonatozó ember számára mindig valamiféle euforikus hangulatot gerjeszt. Anno ilyenkor rögtön kiugrottak az aluminiumdobozkából a rántott szeletek meg a koviubik, meg a vastag szelet fehérkenyér, hiszen a magyar ember a vonaton mindig nagyokat falatozott. Manapság pedig beéri a látványpékségekben kapható szeméttel. Én egyébként egy otthoni tejeskávéval vészelem át a hosszú utat, ugyanis hajnalban még nincs étvágyam.
Persze az indulással járó optimizmusom hamar alábbhagy, amikor az arcomba kapom Kőbányát. Szerencsére jön a kalauz, akitől megkérdezem, hogy vajon mikor érünk le Csabára. Ő séróból mondja a menetrendet, de hozzáteszi hogy nyugodtan rászámolhatok 15-30 percet. Latin-Amerika.

Az agglomeráció magasságában tartunk, amikor lekapom az Új Magyaroszág emblematikus településszerkezetét egy lakópark képében. Rögtön átvillan az agyamon, hogy vajon öt-tíz év mulva is ilyen népszerű helyek lesznek ezek a túlméretezett kutyaólak? A mediterránnak elkönyvelt típusok pedig külön tanulmányt érdemelnének, de ettől most eltekintek. A legjobbak pedig azok, ahol a bejáratnál sorompó van és portásnak nevezett biztonsági emberek jóindulatán múlik, hogy beenged vagy sem, amúgy meg legszívesebben belédkötne a csávó. Latin-Amerika.
Úgy döntök, hogy kicsit szunyókálok és a véletlenre bízom hogy mikor és hol készítek következőleg fotót. Ja, azt fontosnak tartom megjegyezni, hogy jóval több fotó készül az úton mint ami itt látható, de azokkal még komoly terveim vannak a képzőművészeti életben, úgyhogy az itt nem publikált dolgokat esetleg egy vernisszázs keretében fogom a közönségnek megmutatni.
Nem sokat tudok szundítani, mivel amikor felébredek még csak valahol Nagykáta és Újszász között tartok félúton. Viszont ez már igazi alföldi vidék. A szántóföldek már gyönyörűen zöldellnek, kétségtelenül itt van a tavasz. Egyébként végig az úton rengeteg őzet és vadnyulat látni mindenhol. Sőt néhol mintha a nyulak erős párzásnak indultak volna. Egy magamfajta férfiembernek ilyenkor -igazi infantilis módjára- széles mosoly húzódik az arcára. De becsszóra mondom, a nyuszikat meg sem próbáltam lefotózni.
Na aztán valahol a pusztában egy kis állomáson átrobogva lekaptam ezt a farakást és a mögötte lévő házsort.


Ezzel együtt nem akarom bántani a vidéki kockaházak lakóit, hiszen nagyon sok takaros portát lehet köztük látni. Engem igazából az zavar rettenetesen, hogy a lényegi arcát vesztette el sok helyen a vidék, illetve a falu ezekkel az épületekkel. Hogy kézzelfoghatóbb legyen amiről itt írok, gasztronómiai kultúránkkal ugyan ez történt az elmúlt évtizedekben. Uniformizálódott. Pörkölt meg rántotthús. Szevasz. Viszont ha manapság trendi akarsz lenni, akkor főzzél "mediterránul". Extra szűz olivaolajon piríts(!) fagyasztott mexikói zöldségkeveréket. Csak az a gond ezzel, hogy a mediterránt mint jelzőt sokan úgy értelmezik, ahogyan a lakóparkokat is. Teljességgel hamis, vagy dilettáns módon.
És ha már panel, akkor el kell mondanom, hogy éppen most ér be a vonat Szolnokra, mely város sokkal többre lenne érdemes. Szolnok vonatról nézve igazi flash. 1984. De orwelli értelemben. Itt az ember ha eddig nem tette volna, akkor most biztos felébred. Igazi szocialista építészeti őskövület, legalábbis ami a vonatból látszik. Pedig jó adottságú hely. Ott folyik a Tisza meg a Zagyva. A környék élővilága nagyon gazdag. Van egy kiváló művésztelepe, van színháza. Csak hát építészetileg katasztrófa. És akárhogyan is nézzük az épített környezet alapjában határozza meg a benne élők életstílusát. Fotót most nem teszek ide, mivel helyet kell spórolnom a sufniknak. Sokat persze nem időzünk Szolnokon, hiszen így is tíz perc késéssel érünk be, pedig még csak félút környékén tartunk.


Na de ennyit a háztáji dolgokról, ugyanis vonatunk sebesen robog tovább, mintha be akarná hozni eddigi késését.
Aztán vannak olyan sufnik is, ahol a házigazda teljes jóindulata érhető tetten a közvetlen környezete iránt érzett szimbiózis fontosságában. Ezeken a portákon egyfajta büszke rendezettség, tisztaság tapasztalható.
.jpg)
A vonat továbbindul Mezőtúrról, ami azt jelenti, hogy megállíthatatlanul közeleg célállomásom, Békéscsaba. Közben a szokásos alföldi végtelen látható a vonatból, melyet csak néhány tanya elsuhanása tesz változatosabbá. Egyébként a magyar tanyavilág komoly dolog. A szomorú az, hogy már évtizedek óta elsorvadásra van ítélve, pedig igazi hungaricum ez a fajta település szerkezet. Én, mint egy fővárosi léhűtő mondom, hogy minden elismerésem megvan a tanyasi ember iránt. Mondom ezt úgy, hogy azért gyermekkoromban volt szerencsém eltölteni rövidebb-hosszabb időszakokat tanyasi környezetben. Na persze csak nyáron, szünidős célzattal.
A Hármas-Kőrös partján fekszik Gyoma. Pontosabban Gyomaendrőd, mert a kettőt, Gyomát és Endrődöt egyesítették a nyolcvanas években. A két település őslakosai ezt a mai napig sem igazán emésztették meg. Na itt van egy újabb élő példája az előző rendszer abszurditásainak.

Gyomáról is szinte repülőrajttal indulunk tovább és úgy néz ki hogy a pilóta összeszedte magát, mert szinte behoztuk a Szolnokig felgyülemlett tíz perc hátrányunkat. Most már csak Mezőberény állomás van hátra, úgyhogy ideje meglátogatni a mellékhelységet. A vagon egyik végében lévő wc-ből mandinerből kifordulok, ugyanis hatalmas kondenzcsíkot hagyott maga után egy anonim utastársam. Ilyenkor bezzeg minden szembejövő arcra a gyanú sötét árnyéka vetül. A vagon másik végével próbálkozom, de ott meg egy másik felebarátom szabályosan körbevizelte a fajanszot, a tócsába pedig érthető okok miatt nem kívánok belegyalogolni. Marad a másodosztály, ahol elvégzem rapidszükségletemet. Ilyenkor mindig azt a trükköt használom, hogy igyekszem lábbal vagy könyökkel nyitni és csukni az ajtót. Szerintem érthető és elfogadható ez a módszer ebben a szituációban.
Viszont elérjük Mezőberényt, melynek nagyon hangulatos historizáló vasútállomása van még a daliás időkből. Megjegyzem, Mezőtúré is nagyon jól nézett ki, amolyan monarchia időkből származó típusházzal, hiszen a monarchia területén négy-öt féle típusból építették a kisebb-nagyobb vasútállomásokat. A mai napig Észak-Olaszországtól Ausztrián át Horvátországon és Magyarországon keresztül Cseh- és Lengyelország déli részéig megtalálhatóak ezek az állomásépületek. Azért ez mégis emberibb vállalkozás volt, mint a kádári típusházak kitalálása.
A dualizmus korának nosztalgiájából egy pillanat alatt repít vissza a magyar rögvalóságba az itt látható hátsó kert pompázatos látványa.

Most már hamar tovasiklunk a csabai kertváros alsó fertáján és a szerelvény beveszi az irányt a célegyenesbe.

Veszem a kabátomat, már látom a csabai állomás főépületét, amely szintén impozáns példája a századforduló historizáló építészetének, ezzel együtt irgalmatlanul le van robbanva az egész komplexum. Az állomás óráján látom, hogy hét percre csökkent a késésünk, úgyhogy egy rossz szavam sem lehet. Leszállok a vonatról és megcsap a kellemes tavaszi viharsarki lágy tiszta fuvallat. Megnyugszom hogy szerencsésen leértem, nem volt például felsővezeték szakadás, majd elindulok a belváros felé ami nagyjából tizenöt-húsz perc sétát jelent. Mint fővárosi gyerek büszkén mondhatom, hogy sétám alatt két-három ismerősnek fejbiccentéssel köszönök.
Utolsó kommentek