HTML

Fontos idő

Tájoló

Felkérés táncra

Utolsó kommentek

  • FUHfilm: Fehér György (1939-2002) operatőr-rendezőről készítek egy könyvet, ezért szeretném megtudni, hogy ... (2023.04.13. 21:56) Még két dolog
  • v_e_r_o: @tapló II.: megtisztelő 11 év után választ kapni, és most olvasom 4 hónapra rá. kerestem is már a ... (2021.04.29. 11:09) Sovcolor
  • tapló II.: Igen, amíg el nem felejtem. A legjobb színes film a japán Fuji volt. Fogalmam sincsen ezek a japcs... (2020.12.22. 09:41) Sovcolor
  • tapló II.: @vero: Inkább vízes színűnek látszott minden, a kék sem volt határozott. (2020.12.22. 09:39) Sovcolor
  • tapló II.: Anno hoztak Moszkvából az ismerőseim akik kint jártak két tekercs Szovkolor diafilmet. Tudták, hog... (2020.12.22. 09:37) Sovcolor
  • Utolsó 20

Friss topikok

Tartalom

Licenc

Creative Commons Licenc

Lászlóbontás

2009.01.16. 22:00 Gasper

Barcsay-díjasok kiállítása Szentendrén

2009. január 14-én adták át -immár huszadik alkalommal, Barcsay Jenő születésnapján- a 2008-ik évi Barcsay-díjakat. Mint minden évben, így idén is két díjazott részesült az elismerésben, méghozzá Miklós Hajnal és Székely Annamária festőművészek. Az ünnepélyes díjátadóval párhuzamosan kiállítás is nyílt a mostani díjazottak munkáiból, mely Szentendrén látható március 1-ig a Barcsay Gyűjteményben.
Annyiban érintett vagyok a dologban, hogy az egyik díjazott -Székely Annamária- a feleségem, úgyhogy most jobbnak látom ha szépen háttérbe húzódom, az alábbiakban pedig közreadom -dőlt betűs szöveggel- Herpai András, fiatal művészettörténész írását a díjról, illetve a díjazottakról.

 
A huszadik Barcsay-díjról


Barcsay Jenő művészete, magával ragadó személyisége örökre nyomot hagyott a modern magyar képzőművészeten. A köztudatban máig „művészeti anatómusként" vagy „konstruktivista festőként" élő művész emlékére alapította a díjat testvére, Barcsay Erzsébet. A két jellemzés nem fedi le a mester munkásságát. Az iskolateremtő mester megfogalmazás jobban illene Barcsayra, pedig e jellemzés szemantikailag semmiképpen sem konkrét fogalom, mégis sokkal többet árul el művészetéről, személyiségéről.
A Barcsay-díj két részre osztható: Az elsőt azok a Képzőművészeti Egyetemen tanuló diákok nyerhetik el, akik az évfolyamukban kiemelkedőt alkotnak. A másodikat már végzett, de még pályakezdő művészek kaphatják, akik tehetségükkel kiemelkednek társaik közül, ill. akik Barcsay szellemiségében építik pályájukat. Nem egy meghatározott stílustól függ a díj elnyerése, mert noha a mester iskolateremtő volt, de munkásságát nem lehetett egyenes vonalban továbbvinni.
Miklós Hajnal és Székely Annamária is különböző utakon követi Barcsay művészetét.

 

Miklós Hajnal

 

A már két éve végzett Miklós Hajnal korábbi képein a mindennapi ember integet vissza. Néhol egyszerű portrékat fest; néhol a média szereplőiként, a populáris kultúra „termékeiként" mutatja be az embert. (Rita Budapestről érkezett, hobbija az utazás 100x50, o.v. 2004). Talán erre a világra reflektál önarcképe, a már-már ars poeticának is felfogható Láthatatlan esőben ázom c. képe.



Később a portré műfaja líraibb hangvételt kap, az akvarellel megfestett nagyméretű vásznakon családtagok, ismerősök bukkannak fel. Maga a művész is feltűnik; a rózsabokorra emlékeztető angolvörös foltok mögül néz a szemlélőre (Kiolvadás 200x100 v. akv. 2007).
Újabb állomás a tájkép. Széles ecsetvonásokkal, több képből álló panorámaképeket készít, egyszer homogén színtömbökkel festi meg a tájat, másszor apró fodrokból alkot egy egész erdőt. A tájképeken lehet leginkább megfigyelni a kapcsolatot Barcsay Jenő és a fiatal művész között. A szemlélet hasonló  - mindketten a táj struktúráját kutatják. Míg Barcsay magából a tér szerkezetéből indul ki, amit csak ezután követ az árnyék és a színek egysége; addig Miklós Hajnalnál ez az alkotói folyamat éppen fordítva zajlik – a színekből kiindulva látja meg a táj szerkezetét (Vándorerdő 1-3 90x100 v. akv 2007).
 


Székely Annamária

 

Más úton indult el Székely Annamária, akinek művészete talán közelebb áll a konstruktív festészeti hagyományokhoz. Korábbi képein a fény, a tér és a forma egymásra hatásával, kapcsolatával foglalkozik (Transzparencia IV, o.v. 90x150 cm, 2000, Üveg-tér I. 80x100 cm).
Későbbi munkáin a tükröződések mellett egyre nagyobb hangsúlyt helyez formák ritmusára. Idő-tér c.  képsorozatában a Pantheon kupolája kerül látókörébe. A gömbtető kazettáinak árnyjátéka, és a képteret uraló opeion sejtelmes foltja dinamikával tölti meg az egyébként statikus környezetet. Rend és játék uralkodik, még akkor is, amikor e formákat a végtelenségig nagyítja, közelíti, átértelmezi (Idő-tér IV, o.v. 2 x 50x70 cm, 2002).



Ez a folyamatos átértelmezés zajlik a sakktáblát bemutató, a vásznat, mint játékteret definiáló képein. A figurák kezdetben a csak a pepita kockákon léteznek, majd e valóságba egyre inkább az általunk ismert város formái, és ablakai is beleolvadnak. (Pattkép, a Király körülzárásával, o.v., 120x120 cm, 2004). Kezdetben még felismerhetők a görbült sakktábla mögött az épületek kontúrjai, majd a két világ szintézisében már csak nyomokban látható egy-egy ablakkeret (A befejezetlen játszma, grafit, szén, 30x68 cm, 2005).
A Híd c. képsorozat a korábbi munkák összegzését fedezhetjük fel. A megfogalmazás, az alkalmazott eszközök, és a képi élmény komplexebbé válik; a vászon felett plexi-metállapok teremtik meg a hidat a művész és a befogadó között.

Eddig tartott Herpai András írása, úgyhogy én már csak a megnyitón készült fotóim válogatásával jönnék elő, melyeket itt mindenki megnézhet. Továbbá javaslom a kiállítás megtekintését is, mondjuk egy jó kis szentendrei kiruccanás keretében.
 
 

A Barcsay-díjasok 2008 kiállítás 2009. március 15-ig tekinthető meg.

Ferenczy Múzeum - Barcsay Gyűjtemény
Szentendre
Dumtsa Jenő utca 10.


nyitvatartás: szerdától vasárnapig 10-18 óra között

11 komment

Címkék: kiállítás festészet barcsay díj miklós hajnal székely annamária


A bejegyzés trackback címe:

https://tajkep.blog.hu/api/trackback/id/tr96878517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2009.01.17. 11:05:34

Az utolsó felvételed bal felső sarkában csak egy piros x van fekete keretben. Tudom, hogy nem Te fényképezted oda, úgyhogy inkább kilátogatok valamelyik vasárnap, már csak azért is mert érdekesnek tűnik a tárlat a Herpai bevezető után.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.01.17. 11:20:15

Köszönöm, Gasper - jó volt szemlélődni. A galériában is - és az egyetlen megjegyzésem az, hogy a linket (az "itt" szócskát) - mint korábbi posztjaidban is - eléggé nehéz meglátni, szóval nem ugrik elő a szövegből. De az is lehet, hogy csak az én szemem romlott tovább...

Benikuty 2009.01.18. 17:11:51

Köszönöm, hogy felhívtad a figyelmem, elsétálok megnézni, nincs is 200 méter ide.
Az öreget nagyon szerettem, dedikált szitanyomata dédelgetett kincsem.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.01.18. 17:52:06

Köszönjük Nektek az eddigi kommenteket és ha tehetitek, tényleg nézzétek meg a kiállítást, ami ráadásul nagyon jól lett megrendezve.
Ráadásul egy füst alatt megnézhetitek az itteni Barcsay-gyüjteményt is.

Egyébként tervbe van véve, hogy a díjazottak -valamikor februárban- tárlatvezetést is fognak itt tartani. Még lehet hogy én is ott leszek időnként dísznek, vagy esetleg valamelyik szomszédos kocsmában.

Majd kommentben ideírom, ha többet fogunk tudni erről a dologról.

Benikuty 2009.01.18. 18:57:25

Gasper, tudod, hogy tartozom egy baráti maflással, kocsmai tippem pedig van.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.01.18. 19:06:13

baráti maflás? miért is? :)))))

okosban majd megoldjuk valamelyik műintézményben :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.01.19. 05:50:22

Mondjuk, én rossz magaviselet miatt hatóságilag ki vagyok tiltva az Európai Unió összes galériájából (nemmellesleg vidéki is vagyok; nagyon), de a művészet azért még érdekel. Meg is próbáltam rákeresni a díjazottak munkáira (azinterneten), de, sajnos, alig-alig találtam valamit. (Nem is értem, miért nem feltétele a Barcsay-díjnak, hogy, teszem azt, a díjazott férje lefényképezze és azinternetre felpakolja a díjazott munkáit:-))

Bocs, Gasper, mifelénk ilyen a humor:-) És tényleg megnéztem volna a képeket, ha találom:-)

Gratulálunk (mi is)!:-)

ü
bbjnick

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.01.19. 14:45:21

kedves @bbjnick: köszönjük a gratulációt és egyúttal férfiasan bevallom, hogy saját félkész portfóliómmal együtt a feleségemét is csinálom a blogspoton. Csak kéne hozzá kicsit seggelni, hogy komplett módon fenn legyen minden.
Mea culpa, mea maxima culpa.

Benikuty 2009.02.09. 22:11:07

Gasper, mikor jársz a Dumtsa Jenő utcában?

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.02.10. 14:08:56

@Benikuty: sajnos most annyira el vagyok havazva mindenféle dologgal, hogy még nem tudok semmit mondani. Írok mailben, amint tisztul a zenit :))
süti beállítások módosítása