Teljes csendben, két évig húzódó tárgyalások után szenzáció számba menő kulturális hírről számolt be a napokban több hazai médium, illetve internetes portál. A világhírű, magyar származású fotóriporter, Robert Capa hagyatékából egy több mint ezer darabos kollekciót vásárolt a Magyar Nemzeti Múzeum a fotográfus hagyatékát kezelő, New York-i székhelyű International Center of Photography-tól (ICP) még tavaly decemberben. A vételár a hírek szerint 835 ezer dollár volt. A megvásárolt gyüjteményt ezen a héten már ki is csomagolták Budapesten.
A most hazaérkező hagyaték egyik legértékesebb darabja az a 48 képből álló vintage-széria, melyet még maga Robert Capa laborált, szignált, valamint látott el saját szárazbélyegzővel. Ezen kívül 937 darab, egyenként 40x50-es nagyítás érkezett még haza, melyeket az 1990-es évek során az eredeti negatívokról, egyenként összesen három példányban laborált az ICP, Cornell Capa -Robert Capa szintén fotográfus öccse- felügyelete mellett. Ez azt is jelenti, hogy ezekről a negatívokról a három példányon kívűl több nagyítás nem készülhet, így Budapesten kívül csak a New York-i ICP és egy tokioi gyüjtemény rendelkezik az eredeti negatívokról készült fotográfiákkal. A gyüjtemény szerves részét képezi az a körülbelül 500 fotó is, melyek Capát gyakorlatilag világhírűvé tették többek között a Vu, a Collier's és a Life magazinok oldalain és többnyire a spanyol polgárháborúban, Kína japánok általi megszállásakor, valamint a II. világháborús európai hadszintereken, az első arab-izraeli háborúban és Indokínában készültek. A most megvásárolt fotográfiákat a két legjelentősebb hazai fotótörténész, Kincses Károly és E. Csorba Csilla válogatta New Yorkban.
A Magyar Nemzeti Múzeum március 5. és 15. között egy szűk válogatást fog bemutatni ezekből a fotókból, majd a hagyaték jelentős része július 2. és október 16. között lesz látható Budapesten a Ludwig Múzeumban. Tervbe van még véve, hogy október után 13 városban is bemutatják a gyüjteményt (Salgótarján, Miskolc, Sárospatak, Debrecen, Szolnok, Békéscsaba, Szeged, Szombathely, Győr, Székesfehérvár, Dunaújváros, Paks és Pécs).
Robert Capa valójában Friedman Endreként született 1913-ban Budapesten, egy középosztálybeli zsidó családban. A budapesti Madách Gimnázium elvégzése után 1931-ben Berlinbe ment újságírást tanulni és ekkoriban kezdett el egy fotóügynökségnél -elsősorban pénzkeresésből- laboránsként dolgozni. Aztán 1933-ban, az osztrák örvezető kancellárrá választása után nem sokkal -lévén Friedman balos érzelmű volt és zsidó- hamarosan néhány hónapra újra hazajött, hogy kis időre bekapcsolódjon a Kassák Lajos köré szerveződő modernista művészek alkotómunkájába. A budapesti tartózkodás sem tartott néhány hónapnál tovább, hiszen Friedman hamarosan Párizsba ment, ahol olyan akkor már ismert fotográfusokkal barátkozott össze, mint a szintén magyar származású André Kertész, vagy a XX. század egyik legnagyobb hatású francia fotográfusa, a „tiszta stílus” megteremtője, Henri Cartier-Bresson. Friedman közben szép lassan a párizsi művészvilág közkedvelt figurájává vált.
Zarándoklaton pihenő asszonyok. Lisieux, Franciaország, 1936 körül.
A párizsi időszak hozta el Friedman életében az igazán komoly változást. Ekkoriban kezdett hobbifotósból munkáit egyre tudatosabban kiérlelő fotográfussá válni. A pesti zsidó srác a Capa nevet is ekkoriban kezdte használni abban a reményben, hogy így némileg könnyebben fog munkához jutni. Saját névadása különben onnan jött, hogy talán nem véletlenül cápaként becézték párizsi honfitársai, ráadásul jól hangzott a név abból a szempontból is, hogy ekkoriban volt divatos filmrendező az amerikai Frank Capra. A Robert keresztnév meg már csak hab volt ezen a bizonyos tortán.
Aztán 1936-ban megkapta az első „komoly” munkát: a francia Regards magazin tudósítójaként hamarosan a spanyol polgárháborúban találta magát, ahol nemsokára elkészítette a Milicista halála című képet, ami elhozta számára a világhírt.
A milicista halála. Cerro Muriano, Spanyolország, 1936.
Ez az egyébként jólismert fotó egy a köztársaságiak oldalán harcoló férfi halálát örökíti meg a lövés pillanatában, közvetlen közelről. A fotót még az amerikai Life magazin is leközölte, amely köztudottan a kor legmodernebb nyomtatott médiumának számított akkoriban és gyakorlatilag a mostani magazinok előképeként tekintünk rá.
Capa gyakorlatilag végigfotózta a spanyol polgárháborút a köztársaságiak oldalán. Fotóin az első tudósítók között örökítette meg közvetlen közelről, teljesen nyers valóságában a háború borzalmait, de nem csak a frontvonalakat, hanem a civil lakosság háborús hétköznapjait is.
Menekült lány. Madrid, Spanyolország, 1936.
Kisfiú puskával. Barcelona, Spanyolország, 1937.
Capa jelmondata a következő volt: „Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel”. Ez az alapigazság pedig manapság is minden jó riport és háborús fotó elengedhetetlen feltétele. Persze az is igaz, hogy a témához való közelség még kevés egy jó fotó elkészítéséhez, hiszen azt a témát miután megtaláltuk, a megfelelő módon kell megközelíteni és a legjobb pillanatban kell elkapni és akkor a kompozícióról még nem is beszéltünk. Ezekben a dolgokban pedig Capa úttörő módon volt tökéletes, hiszen fotográfiái nem egyszerű riportok, hanem jóval többek annál, ezek a fotók az egyetemes fotóművészet meghatározó darabjai.
A spanyol polgárháború után hosszabb szünet következett a haditudósítói munkásságban, leszámítva egy 1938-as kínai utat, amikor elutazott tudósítani a japán megszállás eseményeit. Ekkoriban sokat járt még Angliában, az USA-ban és Mexikóban és élte az aranyifjak kellemes, de gyakran pénztelen és kitartott életét. Központi figurája lett a hollywoodi és egyéb amerikai társasági életnek, többek között olyan kapcsolatokkal felturbózva, mint a svéd Ingrid Bergmannal folytatott bensőséges szerelmi viszonya.
Hamarosan azonban kitört a háború és Capának némileg nehezebb lett a helyzete, hiszen Magyarországról elszármazott hontalannak számított. Az újabb nagy munkáig -amely politikai értelemben védettséget is adott neki- egészen 1943-ig kellett várnia, amikor a Life újra megtalálta, hogy tudósítson az Észak-afrikai hadszíntérről az amerikai hadsereg kötelékében. Innentől kezdve egészen az európai háború befejezéséig valóságos Rejtő Jenő-i kanyarokat vesz az élete, amit egyébként nemrég magyarul is megjelent, saját fotóival illusztrált életrajzi könyvében (Kissé elmosódva, Park Könykiadó, 2006) is nyomon követhetünk. Ráadásul Capa írói stílusa némileg hajaz Rejtő Jenő világára, úgyhogy a sok információ mellett hasznos szórakozás is ez az először 1947-ben, angol nyelven megjelent memoár. Észak-Afrika után részt vett a szicíliai partraszállásában is, majd egy darabig dokumentálta a Szövetségesek itáliai offenzíváját, természetesen itt is közvetlenül a frontvonalban.
El-Getter, Tunézia, 1943. március 23.
Troina környéke. Szicília, 1943 augusztus 4-5.
Elérkezik 1944. június 6. hajnala, amikor Robert Capa a hajnali órákban arra ébred, hogy egy tengerészgyalogosokat szállító hajó, a USS Chase belsejében szétokádja saját magát és alkalmi fekvőhelyét. Miután magához tér és körbetekint, azt látja a többi tengerészgyalogos arcán, hogy most egy eddig nemlátott feladat megoldása elött állnak. Halálfélelmét csak az oszlatja el némileg, hogy következő munkájára koncentrál. Befüzi filmjeit Contax fényképezőgépeibe és a többi filmtekercset vízhatlan vászontokba teszi.
Gyorsan eljön a jelenés ideje is, hiszen hajnali négy után Capa már az első alakulatok egyikével sebesen halad egy rohamcsónak fedélzetén Normandia partjai felé, az Omaha Beach-re. Mindenki el van ázva a sós tengervíztől és egymás hányásától, ráadásul hamarosan megszólal a német tűzerő is a legváltozatosabb kaliberű típusokból. A lövedékek szanaszét süvítenek körülöttük és jónéhány katona már a rohamcsónakban meghal. A rohamcsónak viszont hamarosan a part közelébe ér és mindenkinek alkalmi fedezékek után kell néznie, végig a partszakaszon.
Omaha Beach. Normandia, Franciaország, 1944. június 6.
Omaha Beach. Normandia, Franciaország, 1944. június 6.
Ekkor már Capa is előkapja a fényképezőgépét és elkezd fényképezni mindent, amit csak lát. Körülötte mindenhol halottak és jajveszékelő sebesült katonák hevernek és megpróbál ő is továbbjutni egy újabb fedezék felé, ráadásul a dagály is folyamatosan a part felé nyomja. Ekkor már csak egy mondatot ismételget folyamatosan és gépiesen: „Ez most komoly dolog”. Közben a vértől mocskos fövenyen feküdve észreveszi, hogy mellette hasal századuk tábori lelkésze, akivel nyugtázzák egymásról hogy még életben vannak. Persze közben mindenhol gyilkos lövedékek és szétrobbant repeszdarabok röpködnek, ennek ellenére -vagy éppen ezért- Capa megkínálja a lelkészt a zubbonyzsebében lapuló whiskyvel, majd elköszönnek egymástól.
Omaha Beach. Normandia, Franciaország, 1944. június 6.
Halálfélelmében le sem meri venni a szemét a Contax keresőjéről és csak fotóz, fotóz, amíg észre nem veszi, hogy már régen kifogyott a film a gépből. Ekkor visszanéz a víz felé, ahol a pergőtűzben egy vöröskeresztes rohamcsónak szedi össze a sebesülteket. Gondolkodás nélkül, a hatalmas ellenséges tűzerő ellenére odaúszik a rohamcsónakhoz, ahol utolsóként felveszik a szanitécek és visszaviszik az egyik, sebesülteket szállító hajóra.
Robert Capa egyedüliként vett részt és fotózott haditudósítóként az első támadó alakulatokkal a D-napon. Itt készült fotóinak utóélete pedig eléggé tragikusan alakult. Összesen hat tekercset fotózott, amelyeket rögtön a Life londoni irodájába küldött laborálni. A tizenéves laboráns srác az előhívás, a fixálás és a mosás után túl magasra állította a hőmérsékletet a szárítószekrényben, ahol a száradó filmekről szabályosan leolvadt az emulzió. A 106 felvételből összesen nyolc maradt meg viszonylag épségben, további három pedig részben felismerhető állapotban. Így fordulhat elő az, hogy Robert Capa talán legismertebb fotográfiái meglehetősen elmosódottak és roncsoltak.
Persze ezek a roncsolt fotók sajátos esztétikai minőséget is képviselnek egyben, hiszen mindennél jobban érzékeltetik azokat az órákat, amiket a normandiai partraszállás valóságos vágóhídja jelentett a tenger felől támadó alakulatoknak.
A fotográfia késöbbi történetében, a képzőművészetben és a film műfajában úgy általában komoly inspiratív hatása lett ezeknek a fotóknak. Most egyetlen példaként elég megemlíteni, hogy ezeknek a bemozdult, „rossz” fotóknak az expresszív ereje és mögöttes tartalma, valamint Capa személyes visszaemlékezése nagyban inspirálta többek között Steven Spielberget, amikor leforgatta a Ryan közlegény megmentésének első jeleneteit a normandiai partraszállásról. Itt ugyanis gyakorlatilag nyers és dokumentarista igénnyel próbálta a rendező a partraszállás napjának történéseit visszaadni.
A Szövetségesek inváziója után új feladatok várták Capát. Az előrenyomuló amerikai alakulatokkal végigkövette a franciaországi előrenyomulást és többek között jelen volt Párizs felszabadításánál is. Ekkoriban gyakran összefutott itt-ott a francia frontvonalakon egy szintén Rejtő regénybe illő néhány tagú paramilitáris társasággal, akik egy civil autón cirkáltak össze-vissza a kevésbé veszélyes területeken. Ezek az emberek a piáláson túl sok más érdemi dologban nem tették magukat hozzá a szövetséges offenzívához, az „alakulat” szakadt vezetője pedig nem volt más, mint az író Ernest Hemingway.
Robert Capa, valahol Franciaországban. 1944.
Fogságba esett SS tiszt motozása. Normandia, Franciaország, 1944. június.
Párizs. 1944. augusztus 26.
Természetesen a háború hátralevő részét is végigfotózta Capa. Ejtőernyőn ugrott bevetésen a híres amerikai 101. légidesszant-hadosztály egyik alakulatával Hollandiában, de jelen volt az ardenneki csata legkeményebb helyszínein, így Bastogne harcainál is.
De a német határ átlépése után már egy egészen más világgal találkozott. A frontharcok mellett egyre többet fotózta a háborúban megtört német lakosság hétköznapjait, mindezt elképesztő intuícióval tette. Munkája befejeztével valamikor 1945. késő nyarán hagyta el Németországot.
Fogságba esett Luftwaffe-tiszt. Bastogne, Belgium, 1944. december.
Robert Capa ejtőernyős bevetés elött. 1945.
Az utolsó csata során lelőtt amerikai katona. Lipcse, 1945. április 18.
A háború után, 1947-ben Capa megalakította a máig működő legendás Magnum fotóügynökséget, melynek első elnöke is lett. 1948-ban hazalátogatott Magyarországra, ahol sorozatokat készített a háború magyarországi pusztításáról és a kommunista diktatúra nyilvánvaló meghonosodásáról. Ez a dolog nagyon nem tetszett neki, úgyhogy néhány hét után elhagyta az országot.
Françoise Gilot, Pablo Picasso és Robert Capa. Golfe-Juan, Riviéra, Franciaország, 1948.
1954-ben éppen Japánban készítette elő a Magnum egyik fotókiállítását, amikor a Life újra felkérte egy munkára: utazzon el Indokínába, ahol a harcoló francia alakulatok oldalán tudósítást kéne készítenie a harci cselekményekről. Természetesen a felkérésnek eleget tett és megkezdte az újabb tudósítói munkát. Történetesen egy májusi napon csatlakozott egy francia ezred felderítő alakulatához, akik a laoszi határ közelében végeztek felderítést. Robert Capa az alakulat vezetőjének figyelmeztetése ellenére kissé eltávolodott a kijelölt ösvénytől hogy fotókat készítsen a környékről. Ekkor egy taposóaknára lépett és azonnal meghalt. Negyvenegy éves volt ekkor. Halála elött pár perccel készült utolsó fotója itt látható.
Irásom szerkesztett változata először a Reakción jelent meg.
forrás: Robert Capa: Kissé elmosódva. Emlékeim a háborúból. Park Könyvkiadó, 2006.
http://eu.mti.hu/
Utolsó kommentek