HTML

Fontos idő

Tájoló

Felkérés táncra

Utolsó kommentek

  • FUHfilm: Fehér György (1939-2002) operatőr-rendezőről készítek egy könyvet, ezért szeretném megtudni, hogy ... (2023.04.13. 21:56) Még két dolog
  • v_e_r_o: @tapló II.: megtisztelő 11 év után választ kapni, és most olvasom 4 hónapra rá. kerestem is már a ... (2021.04.29. 11:09) Sovcolor
  • tapló II.: Igen, amíg el nem felejtem. A legjobb színes film a japán Fuji volt. Fogalmam sincsen ezek a japcs... (2020.12.22. 09:41) Sovcolor
  • tapló II.: @vero: Inkább vízes színűnek látszott minden, a kék sem volt határozott. (2020.12.22. 09:39) Sovcolor
  • tapló II.: Anno hoztak Moszkvából az ismerőseim akik kint jártak két tekercs Szovkolor diafilmet. Tudták, hog... (2020.12.22. 09:37) Sovcolor
  • Utolsó 20

Friss topikok

Tartalom

Licenc

Creative Commons Licenc

Lászlóbontás

2009.08.11. 09:30 Gasper

Még két dolog

Fehér György, Cseh Tamás énekel, 1980.


Tartozom még egy rövid történettel az előző bejegyzésem címe kapcsán, ahol nem volt időm a magyarázatra. Most akkor bepótolom ezt az egyébként nem feltétlenül világrengető  restanciát.

1993 tavaszán már érettségi elött voltam a Kisképzőben, készültünk a Képzőre, meg az Iparra és már nagyon eluntuk a házibulik vadászatát a Moszkván, a Felszabon, meg a Deák téren. Felszab basszus! Már ez is milyen gusztustalan verbális emléke az előző rendszernek, meg a gatyaváltás korának. Pedig ez volt az ántivilágban az Apponyi tér, rajta a kommancsok által 1945-ben ledöntött Werbőczy szoborral, ahol anyai nagymamám '42-ben látta átsuhanni tuskó lábain a Karádyt. Mindegy is, ma már a Ferenciek tere reményeim szerint talán rögzült a népnyelvben.
Na szóval '93 tavasza volt, én meg kaptam egy invitálást egy lánytól, akibe egyébként tökig bele voltam zúgva, igaz ma már egyáltalán nem értem hogy miért. Az invitálás egy házibuliba szólt szombat estére a Damjanich utcába.
Aztán ott álltam este a Damjanich utcai műtermes kéró ajtajában, társam pedig egy szál fonnyadt sárga rózsa volt, amit egy nénitől vettem a fent emlegetett belvárosi tér aluljárójában. Szóval ott álltam az ajtóban -még a kopott, fekete bakelit ajtócsengőre is emlékszem-, miközben valami Vaya con Dios szám szűrődött ki a gangra. Na, gondoltam magamban, itt vagy valami bölcsész csajbuli van, netán valami középkorú történés lesz esedékes. De ahogy nyomtam a csengőt, már Fats Dominora váltottak odabent és közben valami harmincas démon az ajtót is szélesre tárta. Mármint a lakásajtót. Velem szemben, bent a lakásban pedig ott nyomta a tvisztet a Cseh Tamás valami fiatal csajjal.
A buli különben jó volt. Rögtön csekkoltam, hogy teljesen vegyes a korosztály. Találtam egy rakás évfolyamtársat, akik persze nem nagyon vegyültek az állítólagos nagy generációval. Merthogy ott volt még a szerzőtárs is, meg néhány képzőművész és filmes is, lehettünk vagy ötvenen. A vegyülés talán csak  a táncparketten érvényesült, illetve pont a Cseh Tamás többször bejött hozzánk -valami lányszobába- és szállította nekünk a frissen nyitott boros ampullákat. Pár mondatot váltottunk, aztán kiment. Aztán fél óra, óra múlva megint bejött egy újabb borral. És ez így ment hajnalig, amikor már kint a gangon cigiztünk a kékülő hajnali ég alatt és kényszeredetten hallgattuk a hülye galambturbékolást. Akkor odajött hozzánk elköszönni, a lányoknak puszit adott, a fiúk meg lejattoltak vele. Én most hazamegyek - mondta, majd végignézett magán, valamint háromnegyedes ballonkabátján és még maga elé mormolta: kis ember, nagy kabátban. Aztán eltűnt a sötét lépcsőházban.

                                                                    *

Sokadszorra nézem az elmúlt szombaton Fehér György 1980-as filmjét a közszolgálati tévé rögtönzött esti emlékműsorában. Mondom, sokadszorra látom a filmet és  sokadszorra kötnek le a szikár szuperplánok, amilyenhez hasonlót csak Sára Sándor dokumentumfilmjeiben láttam a Don-kanyart, vagy éppen a Gulágot megjárt idős férfiakról és asszonyokról.
De most Cseh Tamás énekel egyetlen szűk képkivágásban. Bereményi tökéletesen banális, de nyilvánvalóan zseniális szövegeit adja elő. Közben azon gondolkodom, hogy 2009-ben létezik e ezeknél a daloknál hitelesebb forrása a szönyeg alá söpört és elsikált magyar félmúltnak? Aligha!
Pedig a mostani halálhírre totálisan inkompetes hangok is megjelentek, amelyek amellett hogy ízléstelenek, még hazugak is. Az inkriminált szöveg attól igazán aljas, hogy egyébként nagyon sok igazság van benne a Kádár-kor kulturális viszonyait illetően. De egy olyan ember, aki arra büszke hogy még kisdobos sem volt, vajon miért kenegeti szanaszét olyan nagy magabiztossággal a szart?  De mindegy is, felőlem aztán belefinghatnak a nulláslisztbe az ilyen fontoskodó hülyebölcsészek. Ettől én csak nagyobbat fogok röhögni, több szót meg nem érdemel ez a dolog.

Sokadszorra nézem és hallgatom Cseh Tamást, ahogyan a Születtem Magyarországont vezeti fel egy kis kocsmai sztorizással, hogy aztán elénekelje a hetvenhét éves idős férfi Desirének adott válaszát. Bereményi szövege nemhogy a félmúltat, de a teljes magyar XX. századot vázolja fel néhány valóban banális mondatban. A döbbenetes pedig az, hogy ez a dal ma is tökéletesen aktuális. Sőt, a dolgok jelenlegi állása szerint egyre inkább az marad.

 


Születtem Magyaroroszágon, 77 éves vagyok,
fejemben összekeveredtek féldecik, kormányzatok,
neveltek hazaszeretetre, hittem az Istenben is,
harcoltam két háborúban, túléltem, az istenbe is,
elhagytam, kérném, vagy 39 asszonyt,
s vagy kétannyi elhagyott,
tankcsapdákba hugyoztam, ettem lótetemet
és mégis itt vagyok.

Fejemben egy verkli jár, mely verkli így muzsikál;
túléltem mindeneket, kormányt és féldeciket,
egy magyar túlélő, címzetes, vitézlő, tönkrement lábain,
de áll önök előtt.

Fiamból idegbeteg lett, nem bírta a váltásokat,
és elnézem az unokámat, látom, hogy gyönge alak,
hogy lesznek ezek túlélők? Valami itt korcsosul.
Kérdezném, hogy száz év múlva ki tud majd itt magyarul?
És ahogy magukat elnézem, egyik sem betonkemény,
elszállnak az első szélre! Mi lesz így? - kérdezem én.

Fejemben egy verkli jár, mely verkli így muzsikál;
túléltem mindeneket, kormányt és féldeciket,
egy magyar túlélő, címzetes, vitézlő, tönkrement lábain,
de áll önök előtt.


 

52 komment · 1 trackback

Címkék: bereményi géza cseh tamás


A bejegyzés trackback címe:

https://tajkep.blog.hu/api/trackback/id/tr821298840

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: www.enoavia.es 2017.12.27. 04:44:15

Technika: Koncertfotózás - Fiatal riporter

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herlock Sholmes 2009.08.11. 12:19:24

Lassan jön majd a megszokott kurzus.
Ki és mikor nem találkozott Cseh Tamással.
Valamint hol nem találkozott, és mit nem csináltak együtt.

tóthlili 2009.08.11. 12:24:26

Azt hiszem, nem egy nyelven beszélünk. A banális szót én másképp értelmezem. Bereményi nem banális szövegeket írt! Egyszerű, mindennapi szavakat használt, olyan sorrendben, amitől tűéles, pontos mondatok sorakoztak a dalszerző keze alá. És bizony, bármit is gondol Gasper, a Felszab az marad Felszab, becenév, semmi komcsi felhang. Mindenki így hívja. Karády tuskó lábai? Bocs, de ő ma is egy idol. No és buliztam én is Tamásékkal, nem egyszer. Mert Bereményi, meg a korszak elég sok alakja a barátom volt. Másképp gondolok rá, másképp sajnálom, hogy Tamás elment. Bort sosem hozott át a másik szobába nekünk.

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2009.08.11. 12:27:11

Mondottam volt egy másik poszton: Nekünk itt a déli végeken örökre ő fog lenni az a 14. tábornok vértanú, akire a többi mártírral együtt minden október 6-án gyertyás megemlékezést tartunk, ahol idáig is az ő dalai mellett emlékeztünk a hőseink nagyságáról. Most Tamás miatt is magát fogjuk játszani, két-három akusztikus gitárral, jól-rosszul akkordozva. És holtomig büszke leszek arra, hogy nagyszerű egyéniségét, igaz magyarságát ismerhettem, hogy eljött közénk, és hogy vele lehettem több ízben. És ha valaha úgy fog tűnni, hogy a dalai megkoptak, fakulnak az anyósországi celebistállók málészájú kultúriparosai diadalaként, akkor nálunk még mindig zúgni fog a Széna tér, mert mi, a peremre szakajtottak elszántságával ragaszkodni fogunk minden féltett kincsünkhöz. Lett légyen szó ócska cipőről, vagy páratlan kesztyűről.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.08.11. 12:29:31

@tóthlili: azt hiszem, hogy teljesen félreértetted a mondanivalómat :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.08.11. 12:33:57

@Gasper:
meg kell erősítsem, gasper! anyám is azt mondta, hogy karády tuskólábú nagydarab tehén volt! de ne híresztelje, mert lóilire rázuhan az idol. :)))

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.08.11. 12:36:40

@Grift: jaja! :)))))
Ez olyannyira igaz, hogy a Halálos tavaszban a Supka Manna néni volt a Karády testdublőre. Ettől még Karády Katalin rulez! Legalábbis nekem egészen biztosan.

Kis ember 2009.08.11. 12:44:34

Híg fejű törpékkel nem kell törődni. Blogot írni mindenki tud. Dalokat jól előadni csak kevesen.

Kis ember 2009.08.11. 12:47:45

Felszab pedig jó, mert különben Ferenc krt ---> Ferenciek tere ----> Deák Ferenc tér.
Sok félreértésre ad lehetőséget.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.08.11. 12:49:48

jó kis tínédzser sztrori.
pont így lettem volna én is, pont másképp képzeltem volna/képzelném el.

azért irigyellek. igazi életszaga lehetett a levegőnek ott. (nem az 50 ember miatt :o))
amire minden tizenéves vágyik. amiről más (pl. én) csak álmodni mert.

karádyról nekem is van sztorim, amint a telefonban kioktatja a gyógyszerész kisasszonyt, hogy őt méltóságos asszonynak kell szólítani, akkor is, ha a hívó nem tudja, hogy ő személyesen vette fel.
de ettől még lehetett dór oszlop lába. filmen minden esetre jól mutatott, lemezen szépen brummog.

aki meg ugyancsak találkozott cseh tamással, hát írja le. ha van mit.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.08.11. 12:51:26

@Gasper:
legalábbis ez manna néni vezértörténete. illetve, volt. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.08.11. 12:52:27

@Kis ember:
igaz! és a vak ember nem tudja őket elolvasni! lol

Kis ember 2009.08.11. 12:56:48

@Grift:
Nem. Csak ha megbeszélek egy találkozót, sokszor kiesik a fejemből, hogy melyik Ferenc. :)
A külföldiek meg megzavarodnak.

Rocky 2009.08.11. 13:00:13

Talán kicsit kapcsolódik a dalhoz:

Hobo Blues Band : 45-ös blues


Mikor engem nemzettek, a sötét égbolt jajgatott,
Mikor kínnal megszülettem, halált hánytak a csillagok,
Százéves gyermek szemével apám visszatért a harcból,
Megcsókolt, anyámhoz lépett. Ennyit mondott: Ez a pokol.

A föld alól jöttünk fel, egy üszkös fekete városba,
Ahol kenyérről álmodva mindenki vízért állt sorba.
Az első év reményt hozott, azt hitték, nem dőlt el még semmi,
Annyi minden lehettet volna, amiért érdemes élni, várni, hinni!

Hull a hó, és hózik, hogy imádkozik nagyanyám,
Micimackó vérzik, halkan sziszeg a szamovár.
Fehér pelenkák lengenek, katonaing, nyög a kötél,
Nyíló öklök, nyíló ölek - élet a világ közepén.

Örömünk voltál, fejlődtél szépen,
A jövöd egy könyvben, a múltad szégyen

Képek lógnak a falakon, ahol majd iskolába járok,
Erõs parasztok, mártírok, költők és gyenge királyok.
Nem ismerem Bach-ot, ki az? Kezemet nem fogja Kodály,
A lét és a tudat lesz a fontos és nem Vörösmarty Mihály.

Hazatérő hadifogoly arcát a Napba mártja,
Előtte kisfiú játszik, a szép új világ kovácsa.
Sápadt és folyton éhes, neki semmit nem jelent,
Hogy kétszázezer a fagyhalálba, hatszázezer a füstbe ment.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.08.11. 13:02:00

@vero: "dór oszlop", "brummog" :))))))

Kikészítessz vero, nagyon menőn nyomod!

Egyébként meg nyilván önmagában semmilyen érdem nincs abban, hogy valaki találkozott személyesen Cseh Tamással. Nyilván kismillió ilyen és ehhez hasonló történet létezik. Egyrészt ha eljártál kisebb klubokba, meg vidéki művházakba, akkor volt esély némi mondatváltásra a koncert után. Másrészt mi a faszt csináljak, ha olyan közegben nőttem fel, aminek része volt ez a szubkultúra.
Na ezt már nem neked írtam, drága vero. :)

@Grift: "vezértörténet" LOL

honphibu 2009.08.11. 13:03:11

A Felszab nem az a tér, amelyet most Ferenciek terének hívnak. Az Felszabadulás tér volt.
A Felszab más, de ha neked gusztustalan emlék, ám legyen.

A totálisan inkompetens hang meg nem hülyebölcsész, még az sem. Pedig azokból van egy rahedli.

Amúgy imádom a városi legendákat, most is erősen gondolkodom, hogy hányszor és hol találkoztam Cseh Tamással.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.08.11. 13:05:33

@Gasper: nyilván nem a találkozás a lényeg - a múltkor találkoztam az utcán gesztesivel LoL - hanem a fílingérzés. és hogy valaki leírja/le tudja írni.

gimis házibuli. aahhh.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.08.11. 13:07:18

@vero: igazad van, fíling! Lényeges momentum.

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2009.08.11. 13:09:47

Nem tudom honnét a dalszöveg, de én úgy tanultam meg, hogy "Születtem Magyarországon, 87 éves vagyok..."
Vagyis nem hetvenhét.
Kinek lehet igaza?

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.08.11. 13:11:35

@Gasper: egy pápistának egy luteránussal szemben?
persze hogy igazam van! :o))

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.08.11. 13:12:35

@Bácskai peregrinus: én is ezt a szöveget ismerem (87), de mivel Cseh Tamás ezen a felvételen így énekli és mivel nem gyöződtem meg biztosan az ellenkezőjéről, így bennhagytam a szövegben a 77-et.

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2009.08.11. 13:25:36

@Gasper:
Valószínűleg mindkét verzió él. Mi meg már egy évtizedes átdolgozásból biflázhattuk. Tegnap amúgy montenegrói házi vörösbor (szurokfekete vránác) és gyertyás gitárpárbaj mellett éjfélig Róla beszélgettünk páran. Mikor lesz a temetése, tudja-é valaki? Vízumot köll intéznem. Ha törik, ha szakad.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2009.08.11. 13:26:05

én láttam egyszer menni a Bartókon, egyszer majd írok róla egy posztot.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.08.11. 13:29:04

@Bácskai peregrinus: "szurokfekete vránác" ne idegelj! Én ittam már jófajta montenegrói bort. :)
Még nem hallottam a temetés időpontjáról. Rengetegen leszünk, az egészen biztos.

@borzash: ezen a környéken lakott.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.08.11. 13:44:46

"Cseh Tamástól augusztus 27-én 14.30 órakor vesznek végső búcsút Budapesten, a Farkasréti temetőben - tudatta Bereményi Géza író-rendező az MTI-vel kedden."

tallian.miklos 2009.08.11. 15:53:52

1.) Szerencsére nem vagyok bölcsész, de még művész se.
2.) Nem kentem szart senkire, nem állítottam senkiről, hogy együttműködött bárkivel, azt állítottam, hogy a hatalom egy adott funkcióban használta a művészetet, ezt pedig tartom.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.08.11. 17:36:44

@tallian.miklos:
1. A posztban többes számban beszéltem okoskodó hülyebölcsészekről, de természetesen akkor esetedben ezt revideálom okoskodó hülyebölcsész szövegelésre. A "művész", mint lehetséges foglalkozás, természetesen fel sem merült bennem. :)
2. Pedig sajnos fröcsögött a szar szanaszét abban a posztban. A szar szétkenése pedig nem csak abban mutatkozik meg, hogy valakit megvádolunk spiclimúlttal, meg egyéb finomságokkal. Ilyet én sem állítottam rólad. De ezt lehet egészen finom eszközökkel is tenni, lásd nálad. Ezt már hadd ne kelljen magyaráznom.
Írásod jelentős részével még egyet is tudnék érteni, ha nem pont Cseh Tamást -ráadásul annak halálakor- kevered bele ebbe a dologba.
Meg aztán ilyen logika mentén még a fasírtba kívánkozik a rendszerbe egyébként belepusztult Huszárik Zoltán, Latinovits Zoltán és a Hajnóczy Péter is.

Vagy mit kezdünk akkor Esterházyval, vagy a szobrász Jovánovics Györggyel, a nagy ellenzékivel, akinek bátyja ott nyomta a Magvetőnél? Vagy a még mindig erkölcsi magaslatokon dekkoló Szabó Istvánnal? Ezek az igazán gázos kérdések, amiket viszont a mai napig nem beszélt ki ez a társadalom, illetve annak kulturális közege, hiszen nem lehet még csak meg sem piszkálni ezeket az ügyeket. Pontosabban akarat nincs rá.
De Cseh Tamás nem volt szelep a hatalom ülepén, ahogyan mondjuk a proliknak szánták Hofit.

"azt állítottam, hogy a hatalom egy adott funkcióban használta a művészetet"

Ez így igaz, de ez egy orbitális közhely. Különböző előjellel ugyan, de Hammurápitól kezdve II. Ramszeszen és a Medicieken át Georges Pompidouig és Magyar Bálintig meg persze Hiller Pistukáig így működik a szisztéma. De azért az Aczél-féle menetbe ne keverjünk már bele boldog-boldogtalant!

ps. most ennyi, mennem kell

Benikuty 2009.08.11. 21:16:38

tanulságos volt olvasgatni
remélem jövőkép is

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2009.08.12. 12:44:46

@Gasper:
A Kattarói-öböl egyik falucskájában, a part melletti házukban saját szükségletükre 3-4oo liter vránácot készít a család, saját termésből. Ebből a nemes nedűből kaptam tőlük egy kisebb demizsonnal, az egyszem unokájuk portréjáért. Mire abszolváltuk 6o éves barátommal, már a Széna tér szólt a Djenovityi Pálma kávéházban. Pendrive-ról. És ajánlottan musulét-fkete kagylót egyél hozzá, párolt lében, sok citrommal, fokhagymával. Esetleg roston sült zubátácot, de az drága.
A végső búcsú időpontjáért köszönetet mondok minden jó szándékú segítségért. A Tisza-menti Tiszti Kaszinó Tagsága jelen lesz Vezérlő Tábornokunk utolsó útján.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.08.12. 15:38:29

@Bácskai peregrinus: azért jól nyomjátok ti ott délen, irigykedem is rátok rettenetesen. :)
Itt Pesten csak a vérszegénység megy mindenhol. Tegnap este is az egyik helyen csak Májkel Dzsekszonra, meg egy kis kubai salsára futotta a helyi erőknek, miközben a háttérben prémiumnak elkönyvelt málnapálinkát fogyasztottunk.
Prémium pálinka! Beszarás!

Egyébként a Veszprém vármegyében született apai dédnagyapám pont Cattaróban szolgált az első háború elött, mint K.u.K. tüzérhadnagy. Ezt csak azért mesélem, mert sok történetet (és néhány amatör fotográfiát) hagyott hátra a család számára a cattarói évekről. Egy ideje én is elkivánkozom arra, de még nem ejtettem meg a dolgot.

Más. Néztem a blogkezdeményedet. Miért nem folytatod?
Egyébként pont a nyár elején foglalkozott a Rubicon nevű folyóirat a 44-45-ös vajdasági vérengzésekkel.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.08.12. 17:10:39

himbeere geist. a málnapálinka alapból prémium. ha málnapálinka...ah.

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2009.08.13. 08:53:31

@Gasper:
Ösmeretlenül is tisztelt Gasper!

Húsz éve, amióta Mrs. Lemont, a bejárónőmet megismertem minden évben ugyanott nyaralok, a cattarói-öböl falusi nyaralójában, ami hitvesem családjáé. Volt, hogy kétszer-háromszor is lenéztünk. A helyiekkel pertuban - és erre rém büszke - vagyok. Igaz, nem szabad lemontenegrózni őket, mert azért pofon jár. Ők bokéjácok, vagyis öbölbeliek. Az kérem külön kaszt. A dalmátnak is ökölbe szorul a keze, ha szimplán lehorvátozzák. Aghogy nekem is tolul agyamba a vér, ha leszerbeznek. Három kis szoba, nagy terasz, látszik a tivati-öböl, párátlan ájerben repülőterestől, meg a crnagóracok Kossuth Lajosának a mauzóleuma, a kb. kétezer méteres Lovtyen csúcsán. Nekik az a Kékes. Cseh Tamás nem először szólt odalent. 2oo6 nyarán olyannyira sikerült a sziesztáig beitalosodni, hogy a Pálma főnöke, egy velem egyívású nagy barátom(Kuszturica asszisztense volt a Cigányok ideje - de boldogtalan magyar fordítás...- Dom za vésánje forgatásán) betette az Esszenciát, és tényleg Branyiszkó lett a sós víztől tizenöt méterre. (Néhány anyósországi turista a mai napig borzong, ha a talány eszükbe jut. Én nem szóltam nekik. A nagy hangú asztaltársaság csak forgatta a fejét. Pedig tudhatták volna, hogy belőlünk a legváratlanabb helyen is van...) Íziben sms-t küldtem Tábornokomnak, akitől később megtudtam, hogy nagyon megörvendeztettem, ekkor kerek egésznek érezte eleddigi munkáját. Olyannyira, hogy Bereményihez is továbbította szerény ukázomat.
Köszönöm, hogy elolvasta blogrugaszkodásomat. Jól esik. Most kint is szemel, pedig ez augusztus. Amennyiben Montenegrót óhajtja bőrön tapasztalni, a jövő évadban szívesen fölajánlom nyaralónkat. Ne gondoljon ügynökdumára: ingyen, jó szándékkal. A mi falunkban márványtábla őrzi a jó Horthy nevét, aki - nagyon helyesen - e helyen lövette agyon a cattarói matrózlázadás bitang kommunista renegátjait. 1928-ban tették ki, persze nem Őfőméltóságát dicsérve. De én minden évben leandercsokrot teszek mellé. Embert még nem öltem (bár a vukovári iszonyat idejében éppen lett volna rá alkalmam), ezért meghagyom Önnek az elérhetőségemet, nyugodt a lelkiismeretem. Ha a dédi nyomát óhajtja föllelni, írjon nekem a karoly.posa@gmail.com címre. Tiszti kardbojtom tisztaságára esküszöm, várni fogom!

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.08.13. 12:26:49

vitéz urak! jó olvasni, hogy így alakulnak az intergalaktikus kapcsolatok. ne felejtsék a jó szabó dezsőt, minden magyar felelős minden magyarért!

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.08.13. 18:54:14

@Grift: :)

kedves @Bácskai peregrinus: egyre jobban izgat ez az öböl-béli dolog :)

És nagy megtiszteltetésnek, valamint a felém áradó óriási bizalomként kezelem ezt a meghívást, amit boldogan abszolválok bármikor.

Továbbá ezúton felajánlom, hogy amennyiben jönnétek páran Cseh Tamás temetésére és nincs szállásotok, én fel tudok ajánlani egy kis pesti lakást, amit jelenleg műteremként használunk a feleségemmel. De nem gond, néhány festmény és egyéb objekt társaságában is igen jól el lehet ott lenni. (email majd megy)

Apropos!!!
Eme szomorú alkalomból, augusztus 27-én este akár egy rögtönzött bloggertalálkozót is celebrálhatnánk.

Nos, mit szólnak hozzá az urak?

bbjnick, vero, Grift, Csutakaszürkeló, Mormogi Papa, Inszeminator usw usw?
Vagy ez így túl népfrontosan hangzik?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.08.13. 19:08:07

@Gasper:

Hát, Gasper, gondolkodtam egy kicsit, mielőtt nekiálltam idepötyögni a mondókámat. Azon gondolkodtam, vajon helyénvaló-e éppen most ez a megközelítés? Végülis arra jutottam, hogy: igen.

Elolvastam a történetedet és a Frontátvonulás c. lemez jutott róla eszembe. Talán emlékszel?!

"(…)

(…) amikor vége volt az adásnak, [Vizi] kikapcsolta a készüléket, átment a másik szobába, ahol Ecsédi a két karjára dőlve részegen aludt, Vizi odament hozzá, belemarkolt a hajába, felemelte, és beleordított az alvó arcba, hogy: -Ha nekem itt még egyszer nők nevét kiáltozod, meg házszámokat, ennek vége, érted?!!!

Ennek vége, értik?!”

Ez jutott eszembe a történetedről és az, hogy az a csehtamási bizonytalan részeg topogás és motyogás néhány álmos (kíméletlen) kamasz előtt ott kilencvenhárom tavaszán azon a gangon, az, bizony, a vesztes, a megvert sereg egy lézengő bakájának topogása és motyogása volt.

Nem sokkal voltunk még ekkor Csengey halála után. Nyolcvannyolcban még ezt énekli Cseh Tamás a Csengeyvel közösen készített lemezen (Mélyrepülés):

"De lehet, hogy ez Ausztrália, és nem Heródes városa?"

Kilencvenháromban - a Bereményivel közösen készített Cseh-lemezen - a Nyugati pályaudvaron azonban már az: "Uram! Én vagyok a Hírnök. A Bartók Béla úton lakok. Tudok az egészről. Itt a gyerek. Akkor ez most mi dolog, Uram? Mi végre, Uram? Mi végre?" kérdésre "Na jó, most menjetek haza!" a válasz. "Hát akkor: menjünk már megint haza. Barátaim, bajtársak, az Isten áldjon meg minket, már megint nem."

Tudták ők azt (már akkor) nagyon jól (az a "nagy generáció"), hogy ez már nem az ő "csatájuk", rég belátták már, hogy házibulikon "blúzok alá nyúlva", az "idő múlását kutatva" mire lelhetnek, s mire nem ("Vigyázz, el ne szomorodj!").

Csengey kilencvenegyben meghalt, elvitt valami nagyon fontosat, Cseh Tamás kétezerkilencben meghalt és ő is elvitt valami nagyon fontosat. De amit elvittek, annál sokkal fontosabb, amit itt hagytak. Bennem éppen ők tudatosították, a műveik révén, hogy én nem akarok ötven évesen, egy vert sereg lézengő bakájaként, álmos (kíméletlen) kamaszok előtt részegen totyogni és motyogni egy házibulit követő piszkos hajnalon a gangon. Keveset tudok, de ezt legalább húsz éve (és) biztosan.

Egyszer Inszeminátor bloggerel "beszélgettünk". Őt ötvenhat után, kamaszként, meghurcolták, megverték, több, mint két évre börtönbe csukták. Ezt mondtam neki: "Neked, éppen a gyerekeid miatt, meg kellett tudnod bocsátanod "azoknak". Nekem, éppen a gyerekeim miatt, nem szabad megbocsátanom "azoknak"."

Csengey művei és sorsa, Cseh Tamás dalai és sorsa ugyanezt jutattja eszembe: Nekem nem szabad megbocsátanom "azoknak". Nincs hozzá jogom.

Nincs hozzá jogunk!

Ez jutott eszembe, Gasper, a bejegyzésedről.

Valamint ez:

magyarido.blog.hu/2009/08/08/cseh_tamas_enekel/fullcommentlist/1#c6724633

És ez:

hazauton.blog.hu/2008/11/26/hiszunk_e_meg_a_mesekben/fullcommentlist/1#c4171282

ü
bbjnick

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.08.13. 21:34:55

Kedves @bbjnick: pont a Frontátvonulásból és a Mélyrepülésből éppen tizennégy éve, 1995. augusztusában (Horn-kormány első éve), meglehetősen ittas -de leginkább kiábrándult- állapotban kezdtünk el spontán énekelni dalokat két barátommal a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár retkes lépcsőjén, miközben már erősen hajnalodott a Kálvin tér felett. Tudod, az a bizonyos kékülő égbolt. :)

Valójában én is sokat gondolkodtam azon, hogy vajon leírjam e annak a 93-as házibulinak az emlékét, hiszen igazán alig meséltem el pár embernek ezt a bulit és hozzád hasonló aggályaim nekem is voltak. Pontosan a "vesztes" és a "megvert sereg bakájának" okán.
Viszont őszintén meg kell mondanom, hogy egyáltalán nem voltunk azok a "kíméletlen" kamaszok. Sokkal inkább volt egyfajta kíváncsiság Cseh Tamás személye iránt, hogy váltsunk vele pár mondatot, meg hogy levegyünk valamit az ő személyiségéből. És ő egyáltalán nem a fiatalokat hajkurászta, hanem valamiféle különös és természetes -bár nehezen megnyíló- közvetlenség nyilvánult meg abban a gesztusban, ahogyan időnként benézett hozzánk.

"Bennem éppen ők tudatosították, a műveik révén, hogy én nem akarok ötven évesen, egy vert sereg lézengő bakájaként, álmos (kíméletlen) kamaszok előtt részegen totyogni és motyogni egy házibulit követő piszkos hajnalon a gangon."

Ezt én is hasonlóan gondolom. Éppen ezért nem véletlenül másoltam be a Születtem Magyarországon-t.

Bácskai peregrinus · http://img6.indafoto.hu/3/7/65417_30cdde245ca734f3a637b1ad22419b90/5970575_a62b198cb6d4c8fd8a1097667 2009.08.14. 08:03:52

@Gasper:

Tisztelt jóember!
Azért nem írom, hogy Úr, mert abból itt a napszítta déli végeken csak egy van, és őt is kalaplevéve emlegetjük.

A meghívásom áll, a részleteket "intimus privátim" adresszemen megbeszéljük.
A temetésre bizonyosan fölmegyünk, egy szekérderéknyi hazafival. Csupa iszákos, asszonyszomorítók, komolytalanul lézengő csélcsap tanáremberek, gyanúsan megtollasodott vállalkozók, ordenáré hangosan szavaló rossz arcú egyének, vagyis a barátaim. Már rendezem a vízumomat, amit jó eséllyel meg is fogok kapni, mert a régi szabadkai főkonzul helyébe - hírlik - megérkezett egy frissebb. Emennél vérbő reményeim aligha lennének, egy városnapi rendezvényünk ünnepi szónokaként teltház előtt küldtem el valahová, az ősszes vipszékben terpeszkedővel. Hogy álszerénynek véletlenül se tűnjek: akkor tudtam meg milyen frenetikus érzés félezer ember vastapsát hallgatni...
A szálláslehetőséget köszönöm, de nem foguk sehol se abrakolni. Pedig a műteremben vizslattam volna egy sort, lévén, szakmaice szintúgy zenész valék. Inkább behúzódunk valami borharapóba és a magunk provinciális-provánszi módján iszunk egy pár kortyot a Teremtőhöz megtért jó Tamásunk emlékére.

bbjnick beírásához gratulálok, magam se tudtam volna jobban csukrétába kötni mindama élményt, ami húnyt barátunkra emlékezve bennem bévül marad holtomig.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.08.14. 08:46:54

nem tudom, gyerekek, hogy ez a megvert sereg katonája dolog áll e. a szisztémán kívüliség, / és itt kapja be az idióta tallián/ az alámerüléssel vegyes alkotói kielégülés, azért a megvertség érzését nemigen kelti, hacsak nem az alkotói attitűd része. azért ne képzeljük egy az egyben cseh tamást és bereményit a dalok hőseinek. nem hiszem, hogy a mindennapjaik a vert sereg tépett zubbonyú, lélekkeserveivel teltek. a reggeli keservek, tépettségek inkább a mondén élet következményei voltak, mint a rendszer keresztrefeszítettjeinek szenvedése. szóval ezeknek a hajnali billegéseknek, szomoroknak nem a nemzet sorsa adta a keservét, hanem a civil élet értelmetlenségei, az újabb benyomva áttáncolt éjszaka, mikor egy hajnali, átmeneti józan pillanatban azt mondja az ember magának, hogy mi a picsát keresek itt, és ezt már hanyadszor kell gondolnom, te jóisten. és esetleg, hazaérve, egy kialvatlanságtól zilált nő szemét kerülve kell elhazudni az estét.
szóval csak annyi, hogy a dalok szereplőibe sűrített nemzetsors teljes terhét nem cipelhették a szerzők. a krónikás, több és más mint a sereg része. az egészet nem tudja megénekelni, aki a saját részébe beleroppan.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.08.14. 19:13:11

Kedves @Gasper:

a "kíméletlen kamasz"-t egyfajta eposzi jelzőként használtam:-) Mert hát egy kamasz úgy és akkor igazi kamasz, ha konok és kíméletlen:-)

A blogtalálkozó gondolata nagyon kecsegtetően hangzik. Sajnos, nagyon valószínű, hogy nem lesz módomban elutazni Budapestre, a temetésre:-( Ha mégiscsak sikerülne (elutazni Budapestre) még időben fogom jelezni emilben.

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.08.14. 19:45:51

@Grift:

Hát, persze, Grift, the singer isn't the song. Cseh és Bereményi nem a dalaik, ugyanúgy, mint ahogyan Arany János, Vajda János vagy Ady sem a verseik. De amikor alkotóként egy közösség nevében kezdtek el beszélni, szimbolikus térbe léptek, ahol személyük is átminősül. Mint magánember egyikük sem különbözik lényegesen tőlünk (még ha egyikük-másikuk időnként azt is gondolja magáról:-)), de azáltal, amit képviselnek, sajátos megvilágításba kerül személyük.

Bereményi mesélte (egy tv-interjúban), hogy sokáig zavarta/zavarba hozta, hogy az utcán szembejövő ismeretlen emberek nemritkán rámosolyognak és köszönés helyett valamelyik Cseh-Bereményi-dal egy-egy mondatát idézik, majd továbbmennek. Aztán rájött, hogy ez így van rendjén.

Valahogy így működik ez (szerintem). Megaz'tán, az, hogy ki minek a képviseletét "vállalja fel", az sem teljesen esetleges, tehát ez a szimbolikus látásmód végülis mégsem "minden alapot nélkülöző":-)

ü
bbjnick

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.08.14. 20:12:55

@bbjnick:
természetesen én is így gondolom, csak mikor írtam a fentieket, közelebb volt hozzám a lépcsőházban elköszönő ember. és persze, a napnál világosabb, hogy nem volt azonos a dalaival, és az is hogy azonos volt velük. hát ez a fasza az egészben. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.08.14. 20:17:25

@Gasper:
a találkozó jó ötlet, részemről, örömmel.
@bbjnick: szerintem, rád, többen is kíváncsiak vagyunk, szóval nélküled félkarú óriásként funkcionálna a találkozó. :)))

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.08.14. 20:19:24

@Bácskai peregrinus: rendben, ezzel együtt bármikor máskor szívesen tudok szállást biztosítani, amennyiben úgy alakulna a helyzet.
Mailt pedig azon nyomban küldök, hogy megvalósuljon végre a személyes kontakt is.

Más téma. Jövő héten szeretném megörvendeztetni barátaimat egy jófajta kerti vacsorával. Pljeskavicát szeretnék készíteni számukra és egy jófajta, autentikusnak mondható receptre lenne óriási nagy szükségem. Amennyiben tudomást szerezhetnék egy ilyenről, azt szívesen venném, akár mailben is.

üdvözlettel, G

ps. a drága bbjnick igen szerény ember. Van itt egy közös blogjuk, amit most szeretettel ajánlok olvasásra:

magyarido.blog.hu/

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.08.14. 20:23:29

@bbjnick: @Grift: így igaz, egyre inkább szorgalmazom magam is ezt a talákozót.
A szállás lehetősége pedig bbjnick számára is fel vagyon kínálva, akár több fővel is. Ha nem 27-én, akkor bármikor máskor.

Másnap pedig mehetnénk a pálosokhoz. Nos? :)

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2009.08.15. 09:00:37

@Grift:
Jó ötlet, ha valaki akadályoztatva van, vállalok szállítást a következőképpen. Fogsz egy körzőt beleszúrod a hegyes végit egy m.o. térképen a Polgárdi melletti Jenő községbe, és rajzolsz egy 50-70 kilométeres kört. Ez persze azt is jelenti, hogy jómagam már be is terveztem ezt a napot.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.08.16. 04:42:55

pár napig nem nézek ide és máris társkereső-közvetítővé alakult az oldal :o))

csipkebogyo 2010.01.22. 21:54:00

Felrakom a régi lemezt:
www.youtube.com/watch?v=bLcrGt0Xe_g&feature=related

jobbat nem tudok ezen a mai napon.
üdv!

helium 2010.01.26. 12:11:33

@Rocky: phu,en sutottem okrot a hoboval nyiregyhazan...egy taborban,akkor indult a zenekar...szep idok...de most mar kemenyebb a vilag....

FUHfilm 2023.04.13. 21:56:42

Fehér György (1939-2002) operatőr-rendezőről készítek egy könyvet, ezért szeretném megtudni, hogy ki a szerzője ennek a blogbejegyzésnek?
süti beállítások módosítása